Mijn Turkse kameraad wil zijn Turks paspoort opzeggen en annuleren, welke stappen moet hij ondernemen?

Beste mensen,

ik weet niet of jullie het weten maar Turkse mensen die niet woonachtig zijn in Turkije en elders geboren en tevens opgegroeid zijn moeten hun militaire dienstplicht toch vervullen in Turkije, zo niet, dan eist Turkije 10.000 euro om de legerdienst af te kopen maar zelfs met deze betaling moet men toch nog 3 weken millitaire verplichtingen vervullen, deze som zou betaald moeten worden voor het 38ste levensjaar.

Ik persoonlijk vind dit grof en mijn kameraad ziet het eerlijk gezegd ook niet meteen zitten omdat het een behoorlijke som is, hij is tevens in het bezit van een Belgisch paspoort en hij denkt er ernstig over om zijn Turkse nationaliteit op te geven, welke stappen moet hij dan ondernemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Lijkt eenvoudig, zie bijgevoegde link. Alleen even melden bij het consulaat en je moet al een andere tweede nationaliteit hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Gaat het ook in België zo makkelijk? De vraagsteller geeft aan dat zijn maat een de Belgische nationaliteit heeft, naast de Turkse.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt aan de afspraken die gemaakt zijn tussen België en Nederland. Het is niet altijd makkelijk (bijvoorbeeld Marokanen kunnen hun geen afstand nemen van hun nationaliteit), voor Nederland zie de landenlijst van de IND: http://www.indklantdienstwijzer.nl/cms/pages/landenlijst.aspx
Van Turken wordt verwacht dat ze afstand nemen van hun nationaliteit. Waarschijnlijk is er destijds bij naturalisatie sprake van een uitzondering geweest en dan is het de vraag waarom en of de reden opweegt tegen het doen van afstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correctie: "Afspraken tussen België en Turkije" natuurlijk en in "Nederland is het niet altijd makkelijk".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo, je doet zaken als Turk met Turkeije, niet met Nederland of België!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
?????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik bedoel is als een Turk van de Turkse nationaliteit af wil (en dat geldt niet alleen voor Turken, maar volgens mij voor allen nationaliteiten) dan moet hij dat regelen met de Turkse overheid. Afspraken tussen bijvoorbeeld België en Nederland zijn dan helemaal niet belangrijk.