Wat gebeurt er met handboeien als iemand gearresteerd is?

Heel vaak zie je als iemand gearresteerd wordt dat een agent de handboeien bij iemand omdoet en vervolgens wordt die persoon in een andere politieauto afgevoerd. De desbetreffende politieagent heeft op dat moment geen handboeien meer. Wat gebeurt er dan? Krijgt hij of zij de handboeien op het bureau terug of wordt er geruild tussen collega's?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
interessante vraag!

Antwoorden (1)

De agent die de aanhouding heeft verricht moet dan toch ook naar het bureau. Dit om oa het aanhoudings proces verbaal op te maken en om aanwezig te zijn bij de voorgeleiding van verdachte voor hulpofficier van justitie. Agent kan dan zijn eigen boeien terug krijgen. Geruild wordt er eigenlijk nooit.

Toegevoegd na 3 minuten:
Veel agenten hebbeb ook hun dienstnummer in de boeien laten slaan, zodat ze hun eigen boeien weer herkennen.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En worden ze dan ook schoon gemaakt, vrij gemaakt van bloedresten, gedesinfecteerd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is idd ook het eerste waar ik aan dacht ^
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
ja, op de bureaus hangen pompjes met desinfectans. de boeien worden na gebruik hiermee schoongemaakt.