Hoeveel mag ik als meerderjarige bijverdienen als mijn ouders in de bijstand zitten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is dat per huishouden, dus ik denk dat het makkelijk is voor degene die antwoord wil geven erbij te vertellen of je nog thuis woont of niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pardon, ik ging hierbij automatisch vanuit dat bij deze vraag thuiswonend vanzelfsprekend is, aangezien een huishouden wordt beoordeeld op inwonenden. Ik heb mijn situatie uitgebreider uitgelegd in een reactie op een antwoord dat gegeven is door RonRon1212. Hopelijk is dat voldoende informatie. Ik kijk uit naar je antwoord!

Antwoorden (1)

Jou inkomen heeft niets te maken met de uitkering van je ouders er is geen sprake meer van dat daarna gekeken wordt.

Toegevoegd na 3 uur:
Inkomen thuiswonende kinderen Het inkomen van thuiswonende kinderen wordt niet verrekend met de bijstandsuitkering die een ander gezinslid ontvangt. Als er meer volwassenen in uw huishouden zijn, dan krijgt u minder bijstand per persoon. Dit voorkomt een opeenstapeling van uitkeringen.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je snelle reactie Ron!
Echter wil ik melden dat ik nog thuiswonend ben bij mijn ouders, als dit wat veranderd. Mijn ouders hebben namelijk gemeld gekregen dat ik misschien te veel heb bijverdiend deze zomer en ook met mijn bijbaan, daardoor bestaat de kans dat er op de bijstandsuitkering gekort wordt.
De grens voor het bijverdienen is echter niet bekend op de site van de gemeente. Er wordt verzocht contact op te nemen met de gemeente, wat ik ook heb gedaan en kreeg een richtlijn niet meer dan 450 euro per maand te verdienen. Hier heb ik me aan gehouden, maar heb in de zomer meer gewerkt dan dit bedrag. Alom, wat is een reële bijverdien grens voor een gemeente voor kinderen 18+ met ouders die een bijstandsuitkering hebben? Ik wil namelijk niet dat ik mijn zuurverdiende centjes, die ik nodig moet afstaan.
ronron1212
10 jaar geleden
Dat maakt tegenwoordig niet meer uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tsja, en nu nog weten waar het staat :)
ronron1212
10 jaar geleden
Minner als je een min geeft motiveer die even wat het antwoord is juist en correct.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ronron, de min is niet van mij hoor, integendeel, ik denk zelfs dat uw antwoord in grote lijnen wel klopt.
Alleen uw laatste zin:
... als er meer volwassenen in uw huishouden zijn, dan krijgt u minder bijstand per persoon. Dit voorkomt een opeenstapeling van uitkeringen ...
heeft denk ik betrekking op het feit dat het kabinet-Rutte-Asscher een huishouduitkeringstoets wil invoeren.
Dat zou echter pas vanaf 1 januari 2015 gaan gelden.
Is ook niet zo relevant. Belangrijk is dat het klopt wat u schrijft, dat het inkomen van gast167034 geen invloed heeft op de uitkering van zijn ouders. Waar staat het ?
Geldt dit voor alle gemeenten. Ik ben namelijk niet op de hoogte van de werking van de Wet werk en bijstand (WWB).
ronron1212
10 jaar geleden
Nee de min komt van een volger wie weet ik nooit. Maar meer volwassenen in een huishouden met een inkomen dan geen bijstand. Kinderen in huis met een inkomen heeft geen gevolgen.