Mag je zomaar foto's maken (en vliegen) met een drone boven een festival?

Of heb je daar een speciale vergunning voor nodig?

LeonardN
2 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
SentWierda
2 jaar geleden
Duidelijke vraag.
Hierdoor minder speculaties bij de beantwoording dan een eerder gestelde vage vraag over dit onderwerp.
LeonardN
2 jaar geleden
Bij de vorige vraag is ook geen speculatie nodig. Sommigen begrijpen/begrepen echter niet dat deze vraag over maken gaat en de andere over het publiceren.
SentWierda
2 jaar geleden
Beide vragen gaan niet over resp. publiceren en maken, maar over het gebruik van drones.
LeonardN
2 jaar geleden
"Beide vragen gaan niet over resp. publiceren en maken, maar over het gebruik van drones." Hiermee laat je perfect zien dat je de andere vraag niet begrijpt.

Antwoorden (2)

Nee, dat mag je niet zomaar.
Sinds 1 januari 2021 gelden nieuwe Europese regels voor het vliegen met een drone. Eén daarvan is dat je niet boven een menigte mag vliegen. En op een festivalterrein is meestal wel een menigte mensen.
2 jaar geleden
Nee. Een festival is niet een vrij toegankelijk gebied. Dus mag je niet zomaar een drone erboven laten vliegen en foto's/video's maken.
Een drone mag er alleen boven vliegen met toestemming (= een ontheffing) en dan gaat het om veiligheids- of professionele doeleinden (bijv. persfotografen en festivalorganisatie).
Bezoekers met een drone: uit den boze (in de betekenis: volstrekt verwerpelijk).