Mag iemand mij bij een hoorzitting vertegenwoordigen?

Ik heb een hoorzitting bij een overkoepelend orgaan van Chr. voortgezet onderwijs ivm ongewenste intimiteiten van een leraar. In de stukken die ik voor de hoorzitting heb ontvangen zitten mijn emails die ik heb gestuurd naar de tegenpartij gedurende het conflict zonder dat ik daar toestemming voor heb gegeven, overigens staat erin dat dit wel toestemming heb gegeven. En er staat informatie in die nieuw voor mij is, en ook dingen die niet waar zijn. Ik ben bang dat ik te emotioneel ben en het niet goed gaat waardoor de Hoorzitting in mijn nadeel verloopt . Geld voor een advocaat heb ik niet en het Juridisch loket zegt niet te kunnen helpen omdat dit soort hulp niet vergoed wordt en het inloopspreekuur van een half uur onvoldoende is om dossier door te nemen. Is er een instantie die zou kunnen helpen. De zitting is volgende week donderdag.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Een dergelijke hoorzitting van een orgaan in het voortgezet onderwijs heeft geen duidelijke juridische status en daarom is niet wettelijk vastgelegd of je jezelf wel of niet mag laten vertegenwoordigen. Het orgaan volgt hierbij zijn eigen richtlijnen en procedures; je kunt daarom beter bij het betreffende orgaan informeren wat hun regels zijn.

Doorgaans is het gewoon toegestaan om jezelf te laten vertegenwoordigen in procedures. Je hoeft dan zelf meestal niet eens aanwezig te zijn. Je vertegenwoordiger moet desgevraagd wel aan kunnen tonen namens jou te spreken, bijvoorbeeld door een getekende machtiging. Het is aan te raden om dit vooraf aan het orgaan te laten weten.

Of het verstandig is, is een andere vraag. Je persoon die jou vertegenwoordigt heeft mogelijk niet op alle vragen die daar gesteld worden een (juist) antwoord. Ook is het de vraag of je vertegenwoordiger je werkelijk goed kan vertegenwoordigen en je belangen kan behartigen.