Mag je met een retourkaartje voor de trein meerdere keren hetzelfde traject afleggen op de desbetreffende dag?

Naar aanleiding van vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/enkele-reis-2x-reizen.26860 vroeg ik me dit af. Een kaartje is tenslotte geldig op een bepaalde dag, het lijkt me dan ook dat je in principe gebruik moet kunnen maken van dat kaartje op die dag ook na controle.

Hoe zit dit nu echt en wat als ik bijvoorbeeld halverwege de terugweg uitstap, mag ik dan naderhand mijn reis naar de eindbestemming voortzetten?

Toegevoegd na 1 uur:
Toevoegingen:

- Ik heb het over een dagretour in de trein, wat al dan niet met voorbedrukte datum een gehele dag geldig is, inmiddels vond ik op: http://ns.nl/cs/Satellite/ns2007/nl/menuitem/include/1193053772723/losse+kaartjes?p=1190105473093&packedargs=language=nl%23enkele-reis-en-retour#enkele-reis-en-retour-id :

--Reist u op één dag heen én terug op hetzelfde traject, dan koopt u een Dagretour.

en:
-- Uw treinkaartje is één dag geldig: van 00.00 uur op de datum die op het kaartje staat, tot de volgende ochtend 04.00 uur.
-- U kunt uw reis wel onderbreken, als u het hele traject maar op één dag aflegt.

Dus:

Onderbreken mag duidelijk wel, maar het is nog steeds niet duidelijk of je nu wel of niet meerdere keren mag reizen met hetzelfde kaatje op hetzelfde traject op dezelfde dag.

Controle is overigens niet zo relevant in dit verhaal, want als je inderdaad meerdere keren zou mogen reizen maakt dat stempel van de conducteur als het goed is ook niet uit voor de volgende.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
19.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dutchmonique. Ik heb net de voorwaarden van NS even doorgespit, zowel de algemene voorwaarden als de aparte voorwaarden voor enkele reizen en retour (te vinden onderaan deze pagina: http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers/alles-over-uw-reis/vervoerbewijzen/algemene-productvoorwaarden) en het antwoord op de vraag of het dus mag staat er volgens mij niet in. Nu concentreer ik me even op de NS omdat dat meer algemeen geldend is, maar de Arriva, die hier in de regio het vervoer doet heeft denk ik weer andere voorwaarden, hoewel de kaartjes van de NS dus wel geldig zijn in onze Arriva treinen. Misschien moet ik het apart ook maar eens opzoeken / navragen bij Arriva.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb Arriva een vraag gesteld via hun website, de kern van de vraag is de vraag die ik hier stel, dus we horen het denk ik wel.

Het beste antwoord

Zoals je zelf al citeert:
--Reist u op één dag heen én terug op hetzelfde traject, dan koopt u een Dagretour.

Hier staat heen en terug.

Niet heen, terug, nog eens heen, nog eens terug.

Dus nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord. Ik vind het echter een beetje vergezocht, het zou ook een kleine moeite zijn om erbij te zetten dat het niet de bedoeling is dat je het traject meer dan een keer aflegt met hetzelfde kaartje natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zetten ze er niet bij, omdat dit voor de meeste mensen wel duidelijk is. Anders had er als toevoeging meerdere malen gestaan. Dus als u op één dag meerdere malen heen en terug reist op hetzelfde traject.
Wat ze met het woord dagretour willen aangeven is dat het voor één dag geldig is, dus niet dat je op één dag meerdere keren heen en weer mag rijden.
Dus je koopt een dagretour, en mag op DIE DAG een keer heen en een keer terug, binnen de tijdslimiet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gootje08, okee, ik had de vraag eigenlijk meer gericht op de algemene situatie bij de NS, maar ik geef nu even een voorbeeld waarbij Arriva de vervoerder is. Stel ik reis van mijn woonplaats Harlingen naar Leeuwarden, bijvoorbeeld omdat ik daar een afspraak heb. In Leeuwarden aangekomen blijk ik iets belangrijks vergeten te zijn, ik ga dus terug naar Harlingen om het op te halen. Moet ik dan volgens jou een ander vervoersbewijs aanschaffen voor de tweede reis naar Leeuwarden? Ik zou dat onredelijk vinden, te meer daar niet expliciet vermeld wordt dat het niet mag (twee keer reizen op dezelfde dag).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar dan voeren we weer dezelfde discussie. Zie de eerste regel van mijn reactie. Het wordt niet expliciet vermeld omdat het wel duidelijk is. Jouw reden is inderdaad onredelijk, maar zo zijn er talloze redenen te verzinnen voor mensen om 2x hetzelfde traject af te leggen. Mensen hebben zo allemaal hun eigen persoonlijke redenen. Er zijn ook vast conducteurs te vinden die begrip voor deze situatie hebben en het oogluikend door de vingers zien.
Maar strikt genomen kan het niet. Als je met de bus gaat zul je ook iedere keer opnieuw je strippen (of je ov chipper) moeten afstempelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik met de bus hetzelfde traject zou afleggen (is vrij moeilijk die lijnen zijn nogal uitgekleed) dan moet ik een hoeveelheid strippen laten afstempelen die volgens mij nog 1,5 of 2 uur geldig is nadat de reis is afgelopen, mits de dienstregeling het toestaat is het mogelijk om daarmee de reis een tweede keer te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kun je op die strippen nog een keer terug, maar dan niet nog een keer heen. Dat red je niet binnen die tijdslimiet. En ik vraag me af hoe dat straks gaat als we in de bussen allemaal met onze ov-kaartjes moeten betalen.
Als je met de auto gaat betaal je ook meer benzine als je nog een keer heen en weer moet rijden.
Het blijft een oeverloze discussie ben ik bang, omdat we de betekenis van dagretour anders interpreteren. Ik denk dat jij diep in je hart wel weet dat het niet kan, maar dat je zoekt naar mazen in de regeling. Hoe vaak zal dit voorkomen? Spreek gewoon een conducteur aan en legt het probleem uit. conducteurs zijn ook mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien mag het inderdaad niet en dat besef ik ook wel, maar ik vind het vreemd dat het niet vermeld wordt als zodanig. Overigens doe ik zelf niet aan zwartrijden of iets dergelijks, het is me een keer overkomen door een vergissing van een lokettist die mij ook niet was opgevallen. Ik ben alleen wel de mening toegedaan dat dergelijke dingen goed en duidelijk moeten worden vermeld.

Andere antwoorden (6)

Ja met een retourtje koop je een dagretourtje, dus de hele dag op het traject waar je hem voor koop.
Ook als je tussendoor in en uit stapt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel voor het antwoord.
Met een retourkaartje mag je slechts 1 maal retour!
Anders dien je een dagkaart te kopen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Tussendoor uitstappen is geen probleem, zolang je het hele trajec slechts 1 maal aflegt, en in 1 dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je op de heen en terug weg niet gecontroleerd en geknipt word kan het wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Maar als je niet bent gecontroleerd zal het niemand opvallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je mag het hele traject eenmaal afleggen. dus kan je halverwege uitstappen en daarna verder reizen, maar je mag niet nog een tweede keer over hetzelfde stuk waar je al geweest bent.

Dus als je van Rotterdam via Den haag naar Amsterdam reist, kan je in Den haag gerust de halve dag blijven. Als je in Leiden controle hebt gehad, mag je niet meer die zelfde dag tussen Delft en Den Haag de heenweg reizen.

Dit verhaal geldt voor enkeltjes en retourtjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het mag niet, het retourtje is bedoeld voor 1 keer heen en 1 keer terug. Tussentijds uitstappen mag natuurlijk wel.
Maar als je kaartje niet geknipt is op de heen of terugreis, dan kun je natuurlijk nog een keer gaan.