Kan de schoolleiding ons verbieden een boycot tegen de kantine te stoppen?

Hallo, ik ben een 17 jarige leerling op een middelbare school. Wij hebben nu sinds 3 jaar een inafhankelijke catering op school. Het is een catering die bij ons in de school is maar niet van de school is. Ik weet niet zeker, maar ze betalen denk ik een bepaalde som aan huur. Het probleem is nu dat na vakanties de prijzen van enkele producten met tien cent omhoog gaan en nu hebben alle leerlingen besloten om deze hele week niks te kopen bij de kantine. Na vandaag moest de bedenker van dit hele idee bij de schoolleiding komen en moest doorgeven aan de rest van de leerlingen dat ze moeten stoppen met die actie. Nu is mijn vraag: kunnen zij ons verbieden om de kantine te boycotten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (8)

Nee je kunt niemand verplichten om iets te kopen.

Ik vind het nogal arrogant van jullie school dat ze jullie niet serieus nemen.
Het zou veel slimmer zijn van de school om samen met iemand van de cateraar en de bedenker van deze actie om de tafel te gaan zitten om het probleem te bespreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, en de bedenker moet dit natuurlijk melden bij de plaatselijke media, die zullen er wel oren naar hebben. Dat is namelijk niet de taak van een schoolleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Powergen
12 jaar geleden
Haha Hart van Nederland..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de schoolleiding zijn boekje te buiten gaat wel ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens!+
Ridicuul, ik snap je probleem. Nee dat kunnen ze niet.

Maar: Ik heb precies hetzelfde gehad bij mij op de Middelbare. Bij ons gingen ze toen kijken waar we het eten vandaan gingen halen (Bij de shoarmaboer aan de overkant, 2,50 voor een broodje, terwijl je op school 2 euro een koud broodje met wat sla erop voor 50 cent minder krijgt)

Dus, we mochten niks meer naar binnen halen van buiten. Geen frisdrank, geen friet/patat, kortgezegd: Geen eten van thuis.

Wat er dan gebeurde, is dat de leerlingen gewoon opgaven en gewoon weer gingen kopen.. Tja..

Haha, ik zou zeggen: Gewoon doorgaan. Het is JULLIE mening die uiteindelijk telt!

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie: Geen eten van BUITENSHUIS. (Dus alles wat je thuis gemaakt hebt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan een school werkelijk een lunch pakketje van thuis verbieden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok zat mijn reactie te typen toen jij je toevoeging typte ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus dan verplicht je kinderen kosten te maken, omdat ze hun boterhammetje pindakaas niet mee mogen nemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je vader shoarmaboer is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je pech! Want zie het zo: Jou vader is een shoarmaboer, en jij wil graag eten bij je vader (Dat zou iedereen willen, gezellig bij je vader eten!). Maar dan wil de rest dat ook.. En dat wil de school niet hebben. Wat sommige wel deden is gewoon dat broodje in 15 minuten naar binnen werken, maar dit was niet succesvol. Want minimaal 500 leerlingen die pauze hebben, en waarv minimaal 50 geld op zak hebben.. Dat is een storm in dat zaakje! Maar buiten school eten was dus wel mogelijk, maar dat is echt niet te doen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vandaar ook dat men ook snel opgaf. En ter aanvulling: Ik zit al een tijdje niet meer op de middelbare school, dus het zou kunnen dat ze wat milder zijn geworden. En misschien die uitzondering wel hebben gemaakt als je vader shoarmaboer is. Maar of dat enig effect zal hebben op de kantine: Nee.. Betwijfel ik haha :)
Ja, dat recht heb je, tenzij er in het reglement van de school duidelijk staat dat leerlingen verplicht zijn, om etenswaar bij de catering van de school te kopen. Maar de kans dat er zo'n regel te vinden is, lijkt mij klein.

Wat er hier gebeurt, is niets meer dan een soort kopersstaking, en dat recht heeft iedereen, ongeacht of dat op een school is, of waar dan ook.

Overigens vind ik het een hele prestatie, om echt ALLE leerlingen zo ver te krijgen om niets meer te kopen. Toch heb ik het vermoeden dat de schoolleiding niet heeft gezegd, dat de bedenker van dit plan moest zorgen voor beeindiging van de boycot, maar dat het een verzoek is geweest, waarbij werd beargumenteerd dat deze actie niet zo handig is. Want die catering is op deze manier binnen een week weg, en dat wil de schoolleiding weer niet.

Ga met een delegatie van de leerlingen, de schoolleiding en de cateraar om de tafel zitten, en geef aan dat je deze prijsverhogingen onredelijk vindt. Het zou best eens zo kunnen zijn, dat je er samen uitkomt.

Ik weet niet welke spullen er met 10 cent omhoog zijn gegaan. Als dat gevulde koeken zijn van 40 cent die nu 50 cent kosten, is dat wat buitensporig. Maar als een broodje kaas van 1 Euro naar 1,10 is gegaan is dat niet onredelijk. Wie weet kun je er met elkaar nog 1,05 van maken, en dan is iedereen blij ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, dat is dan nieuwe informatie. Bij mijn antwoord ben ik uitgegaan van wat je letterlijk schreef "10 cent in prijs omhoog gegaan".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede oplossing! Want zeg nou zelf: Een kantine, is hoe duur hij ook is, toch wel handig op dat ene moment als je honger hebt. Die wil je stiekem niet kwijt. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, je maakt het bij ieder nieuw bericht duurder :-) Maar excuses is niet nodig hoor. Ik snap het best; ga gewoon om de tafel zitten met de schoolleiding en de cateraar, dan komt het best goed. Van 1,30 naar 1,70 is een prijsverhoging van 30% en dat is wel heel gortig. Daar zal de schoolleiding ook vast niet blij mee zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"tenzij er in het reglement van de school duidelijk staat dat leerlingen verplicht zijn, om etenswaar bij de catering van de school te kopen." Dit mag nooit in een reglement zijn opgenomen. Dit soort protectionisme is aan de hand van de EU wetgeving niet toegestaan, ook door een school niet, komen we weer in de tijd terug dat een werkgever verplichte waar een werknemer zijn goederen moest kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Daarom schreef ik ook dat die kans klein was.
Jullie protesteren tegen verhoogde prijzen door niets meer te kopen en dat recht hebben jullie. Iedereen besteedt tenslotte zijn geld op zijn eigen manier.
Echter, de cateraar sluit een contract af met de opdrachtgever, in dit geval de school. Het is de bedoeling dat er zoveel mogelijk wordt verkocht zodat de cateraar winst maakt. Als de leerlingen weigeren om produkten af te nemen wordt er geen winst gemaakt en zal de school zich zorgen gaan maken, dat de cateraar op een gegeven moment de stekker eruit gaat trekken. Dit kunnen ze doen zodra het contract is afgelopen (deze worden meestal per jaar afgesloten). Als de cateraar in de gaten krijgt, dat leerlingen op een school zoveel macht hebben dat ze de rest zover krijgen, dat niemand meer iets koopt, zouden ze zich nog wel eens kunnen bedenken en geen nieuw contract meer afsluiten. Vervolgens zou het voor de school, gezien deze hele situatie, wel eens heel erg moeilijk kunnen worden om een nieuwe cateraar te vinden.
Ik denk dat dit laatste de aanleiding is geweest om jullie te vragen om te stoppen met deze actie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De schoolleiding gaat heel ver buiten zijn boekje.

Ondanks dat mogelijk 1 persoon de actie heeft bedacht blijft het toch een actie van elk persoon op zich en is niet diegene die het bedacht heeft strafbaar (Voorbeeld: DSB bank, 1 persoon roept op tot bankrun, persoon is niet strafbaar).

Ook kan de school niet verplichte om enkel bij de kantine gekochte artikelen in de kantine genuttigd mag worden, dan zouden jullie ouders zelfs geen koek of een pakje melk elders mogen kopen om mee te nemen naar school.

Denk dat de school beter een gesprek kan aangaan met de leerlingenraad en de medezeggenschapsraad voordat ze dergelijke acties ondernemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze mogen natuurlijk verzoeken de actie te staken. Maar ze kunnen jullie niet verbieden de actie te staken. Het is immers jullie geld, en je bent vrij het uit te geven waaraan jij het wil.
Bovendien is Nederland een vrij land waar staken mag. En bij staken hoort ook een boycot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, daar is geen wettelijke basis voor. Tenzij hij of zij laster rond bazuind dan kan het gevolgen hebben.