Mag men het verbieden om ergens op de grond te zitten?

We zaten in een galerij, op de grond, maar heel gemoedelijk, we deden niets verkeerds, totdat er een vrouw van de politie kwam en ons meldde dat we niet op de grond mochten zitten...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (8)

In lokale politieverordeningen kunnen veel van dat soort zaken geregeld worden; soms kent de huidige samenleving weer veel truttigheid.

Toegevoegd na 6 minuten:
politieverordening = algemene plaatselijke verordening
(met dank aan Sherpa).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het gewoon is tegen `hang jeugd`, of preventief optreden tegen overlastgevende jongeren.
of er moet een samenschoolings verbod van kracht zijn dat kan ook.

eventueel kan er ook gebeld zijn omdat mensen zich mischien bedrijgt zouden hebben gevoeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, als dat bv in de APV van je gemeente of een speciale verordening is bepaald.
Ook is die galerij mogelijk geen openbare ruimte, maar privé terrein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het moment dat je als persoon of groep niets verkeerd doet, niet in de weg zit en niemand tot last bent, en je bevind je op openbare grond kan hier niets van gezegt worden. Denk hierbij ook aan het gedrag qua, dreiging en dergelijke. Die politieagente heeft misschien toch een reden gehad tot argeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet letterlijk zoals jij het zegt, maar het valt onder verstoring van de openbare orde.. Ook al deed je niks..
Het is inderdaad een preventiemiddel tegen hangjeugd etc. Ze moeten het onder een noemer plaatsen dus wordt het bovenstaande
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om, je een goed antwoord te geven is meer informatie nodig. Zoals een andere antwoordde reeds stelde kan het zijn dat je in een zogenaamd art. 10 gebied was. Dit is een gebied waarbij het verboden is om samen te scholen.
Verder spreek je over een Galerij, dat impliceert dat het niet om een "openbaar terrein" zou kunnen gaan. Ook Al is een bepaalde plaats vrij toegankelijk dan nog kunnen hier regels gelden die afwijken van de regels van openbare ruimten.
Verder is een politiemens bevoegd om te vorderen dat je vertrekt. Daar moet overigens wel een aanleiding voor zijn.
Het is bijvoorbeeld een onrechtmatige daad om iemand in zijn woongenot te verstoren. Doet iemand dit dan is de politie gerechtigd om maatregelen te treffen.
Ga nou niet de reden vragen als je wordt weggestuurd maar doe bij de eerste vordering wat je wordt gevraagd. Als je immers niet voldoet aan een vordering dan overtreed je art. 184 WvSr en dat is een strafbaarheid.
Wel zou ik eens proberen om op een ander moment met de politie in gesprek te gaan, dat schept voor alle partijen duidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan niet zo letterlijk verboden worden, het is toch van iedereen???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan als je jezelf of andere in gevaar brengt zo ie zo maar dat gaat in dit geval niet op, wel kan je een obstructie geweest zijn voor andere doordat je hun de wegversperde of weren ze preventief omdat zittende/hangende groepen vaak overlast veroorzaken! Dit hoeft in eerste instantie niet met plaatselijke verordeningen ze kunnen het ook gewoon vragen...
Daar kan je hopelijk wel begrip voor opbrengen ten slotte geef je aan dat jullie niks verkeerds deden en heel gemoedelijk zaten te zijn ;-)
Waarom wilde je er eigenlijk zitten, neem aan dat het er droog was! Als iedereen daar zou gaan zitten die anders buiten stond/liep/sliep zou het waarschijnlijk een drukke boel worden en zijn functie voorbij schieten!
Begrijp dat je gewoon een lekkere plek zocht om te chillen... Vraag de volgende keer de agente om advies misschien weet zij wel een goede plek!

Succes