Mag je klussen op 5 mei?

We willen hier in huis een aantal dingen aanpakken, maar ik mis nog wat items die helaas niet op voorraad zijn in de winkels. Met een beetje geluk is het eind april of begin mei binnen, maar dan moet het hele feest nog beginnen. Het kan voorkomen dat we 5 mei nog bezig zijn. Mag dat? Of moeten we de werkzaamheden 5 mei stil leggen?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
AnnBoo8146
3 jaar geleden
Op 5 mei zijn er geen regels of gebruiken, die het klussen op die dag beperken.
Wel moet je op de dag ervoor, op Dodenherdenking wel met een aantal zaken rekening houden. Tussen 20.00 en 20.02 uur (twee minuten dus) wordt iedereen geacht stil te zijn. Dan kan je beter even stoppen met klussen. En voor openbare gelegenheden geldt dat het liefst tussen 19.45 en 20.15 uur geen muziek wordt gemaakt en de activiteiten stil liggen. Dat geldt niet voor thuis.

Antwoorden (1)

Eenmaal in de 5 jaar is 5 mei een nationale feestdag. In 2020, 2025, 2030.
In alle andere jaren, dus ook dit jaar, is 5 mei niet een nationale feestdag en kun je gewoon klussen.
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
Ook op een nationaal feestdag mag je klussen.
SentWierda
3 jaar geleden
@TurfGraver. In contracten van huurwoningen en in VvE-reglementen staat vaak wanneer klussen niet is toegestaan.
TurfGraver
3 jaar geleden
Das fijn SentWierda, wie zegt dat vs huurt of met een VvE te maken heeft?
Verder, in veel contracten staan geen uitzonderingen m.b.t. klussen buiten de wettelijke regels.