is het strafbaar om met je telefoon wifi netwerken te kraken ?

Ik heb op me telefoon een app en daar mee kan hij oude routers van kpn hacken der zijn der super veel van nij bij in de buurt en die app werkt echt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ja. Het maakt niet uit of je dit met een telefoon of reguliere PC doet.

http://www.iusmentis.com/beveiliging/hacken/computercriminaliteit/computervredebreuk/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je, op welke manier dan ook, zonder toestemming inbreekt op een communicatienetwerk van een ander, dan is dat strafbaar.
Als je dan met die onrechtmatige toegang ook nog ongeoorloofd gebruik maakt van diens data faciliteiten, dan is dat diefstal. Dus ook strafbaar.
Tenminste, als je getraceerd kan worden en het bewijs geleverd kan worden dat jij een van deze feiten begaan hebt.
Dat laatste is wel het moeilijkste tenzij je op heterdaad betrapt wordt.
De kans daarop is echter heel erg klein omdat dat vrijwel geen prioriteit heeft bij de politie, al zou de abonnee van de aansluiting aangifte doen.

Nu maakt iedere router, ook die oudere van de KPN, automatisch logbestanden aan waarin bijgehouden wordt wie, wanneer en wat er aan verbindingen wordt opgezet. Dus ook de inloggegevens van jouw mobiel worden wel opgeslagen. Dat zijn gegevens zoals MAC-adressen en UID gegevens (unieke identiteitsdata).

Als de eigenaar van de internetaansluiting merkt dat iemand anders van zijn aansluiting gebruik maakt, dan kan hij dus wel zien om wat voor verbinding dat gaat als hij daarvoor de logbestanden van de router raadpleegt. Is dat een op dat moment actieve verbinding dan kan hij deze ook vanuit de router blokkeren.
Ook kan de eigenaar besluiten om zijn beveiliging te verbeteren door naar een ander protocol zoals WPA2-PSK te gaan in plaats van WEP.