Als prins Willem Alexander homo zou zijn, zou het dan denkbaar of mogelijk zijn, dat Nederland straks twee koningen zou hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag . Ik heb W. A . altijd een bijzondere persoon gevonden. Misschien is hij het , maar nog niet uit de kast gekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op z'n 42e?
dan is ie erg laat maar goed, wel begrijpelijk in zijn positie

Het beste antwoord

Nee, dan zou de niet van Oranje-Nassau prins zijn gaan heten omdat de grondwet het over 'de Koning' heeft en als er geen koning is de koningin. Daarom konden Bernard en Claus ook geen koning worden. Bij Maxima is dat bezwaar er niet om Willem-Alexander koning wordt kan zij gewoon koningin worden in de rol van 'echtgenote des konings' dus zonder enig staatsrechtelijke betekenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nee,ik denk dat hij keurig zou trouwen en er stiekum wat minnaars op na zou houden,Prins Bernhard hield ook niet van Juliana maar was alleen uit op geld en aanzien en hij hield er verschillende minaressen op na.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, ook Prins Bernhard was net een mens he?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees duidelijker Ineke,ik vond hem een nare man.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Mayflower: ik denk dat Ineke bedoelde: Ieder mens zijn eigen eigenaardigheden...
Indien jij uit het woord eigenaardigheden, het woord: `naar` er uit haalt, is dat jouw mening, en daarvoor respect.
Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat iedereen het met je eens zal zijn. Maar dit betreft natuurlijk slechts mijn mening.
Indien je meer duidelijkheid in deze wilt, zul je bij Ineke moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vroeg het ook aan Ineke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar iedereen mag hier reageren. Of jij het nu leuk vindt of niet. Zo werkt het nu eenmaal op deze site.
Mijn reactie was een gift richting jou, en met een gift mag je natuurlijk doen wat je zelf wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prins Bernhard had gewoon teveel testosteron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij hield vast wel van Juliana, maar ook van andere vrouwen.
Zo vooruitstrevend en makkelijk zijn we nu ook weer niet. Dus nee
anneliez
13 jaar geleden
Ik denk het niet. Van Prins Friso is ook altyd gezegd dat ie homo zou zijn,maar hy is toch getrouwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zegt niets . Weet je hoeveel homoseksuele mannen en vrouwen getrouwd zijn ? ( met een partner van het andere geslacht ) .
Grappige stelling.
Het zal niet gebeuren in dit geval.
In het verleden was daar al helemaal geen plaats voor, maar maakte het ook niet uit. Een huwelijk werd geregeld vanwege politieke motieven en niemand die zich druk maakte over "houden van".
Willem A. is al getrouwd, dus dat is geen probleem.
Maar als deze Willem om wat voor reden dan ook geen koning zou worden, dat zou Friso dat moeten worden en van die man is wel gedacht dat ie homo was.

Ook parlementariërs hebben zich al het hoofd gebroken over de vraag wat ze aan moeten met een eventuele homoprins. Moet een prins toestemming vragen voor een homohuwelijk? De toenmalige staatssecretaris Cohen (2005) vond enkele maanden geleden van niet. Want anders, redeneerde hij, ,,wordt daarmee de essentie van het erfelijk koningschap op het spel gezet, aangezien op voorhand vaststaat dat uit een dergelijk huwelijk geen kinderen geboren kunnen worden''. Toch stelde Cohen dat leden van het koninklijk huis wel een homohuwelijk mogen sluiten. Maar grondwettelijk gezien zou de homoprins dan ongehuwd blijven.

Maar stel dat de oudste dochter van Willem Alexander, die koningin moet worden, zou trouwen met een vrouw, dan zou je toch tegen die tijd logischerwijze wel verwachten dat er dan twee koninginnen zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Maar stel dat de oudste dochter van Willem Alexander, die koningin moet worden, zou trouwen met een vrouw, dan zou je toch tegen die tijd logischerwijze wel verwachten dat er dan twee koninginnen zouden zijn." Ik denk dat de druk te groot is en dat ze gewoon met een man zou trouwen.
Ach ze zouden er niet zoveel moeite mee hebben, bedoel een King of een Queen , what's in the name ;-)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Oblomov: wie bedoel je met: ze ? De regering of het volk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze is in deze het volk, de regering is nog steeds doorspekt van conservatieven, en zullen nooit instemmen met een samengang van twee koningen of koning en prinsgemaal. De volgende in de troonsopvolging is dan Amalia, maar die zal nog te jong zijn, dus krijgen we net als voordat Wilhelmina meerderjarig was, een regent of regentes. Nog steeds is het zo dat een lid van het Koninklijk huis toestemming moet vragen voor een voorgenomen huwelijk, indien de regering besluit om, voor haar moverende redenen, deze toestemming niet te verlenen, staat het de lieden vrij om toch te huwen, maar ze zien dan af van eventuele troonsopvolging.
Ja, dan krijg je twee koningen. Hij moet wel. Het zou prachtig zijn en goed voor de emancipatie van de homo's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zal nooit gebeuren omdat er dan geen nakomelingen zijn,en dus geen troonopvolgers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zouden ze geen kindje mogen adopteren?
Nee, het huwelijk zal niet worden worden voltrokken met instemming van de regering (zoals bij Friso en Mabel is gebeurd) en daarmee wordt het recht op troonopvolging dan verloren. Daarmee is dan schijnbaar alles opgelost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs als hij dan zou trouwen met een man, zou die geen koning worden, maar gewoon prins-gemaal (net als Bernhard en Claus). Maar dat zou wel erg veel ruimdenkendheid vergen van het koningshuis...
Ik vermoed dat hij eerder een verstandshuwelijk zou sluiten en daarnaast geheime relaties zou hebben...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, wil Alexander de troon bestijgen dat moet zijn uwelijk worden goedgekeurd. Dit zal niet gebeuren wanneer hij een man zou kiezen. Hij kan er wel mee trouwen maar moet dan afstand doen van de troon.