Mag je op een half-openbaar forum geneeskrachtige eigenschappen toeschrijven aan voedingssupplementen?

Het is wettelijk niet toegestaan, geneeskrachtige eigenschappen toe te schrijven aan voedingssupplementen - zeker niet als het gaat om claims dat je ernstige ziektes zou kunnen genezen.

Wat zegt de wet wanneer je zulke claims doet op een besloten forum?

Wat zegt de wet wanneer je dergelijke claims doet op een forum dat in theorie besloten is, maar waar in de praktijk *iedereen* die toegang vraagt, ook toegang krijgt? Mag je dan wel zulke claims doen, al zijn die normaal gesproken verboden?

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik heb even een voorbeeld gezocht. Zie http://hart-en-vaatziekten-forum.orthomoleculaire-geneeskunde.eu/viewtopic.php?t=11398  -  dat is slechts één van de discussies waarin wordt verwezen naar het "behandelforum", zoals ze het besloten forum noemen.

Op die pagina schrijft iemand die aan de site is verbonden letterlijk:

"Het is in Nederland verboden om in het openbaar te zeggen dat een supplement een ernstige ziekte kan genezen"

Na deze tekst volgt een treurige smiley.

Daarna staat er:

"Dat doen we dan ook niet (hier)"

gevolgd door een lachende smiley.

Tot slot volgt de tekst

"Ik sluit deze discussie, verder op het behandelingsforum"

- - - -

Gelukkig was de patiënt die hier een vraag stelde, in dit geval sterk genoeg om de echte artsen te vertrouwen, en weerstand te bieden aan de verlokkingen van deze voedingssupplementensite. Op andere pagina's zie je echter hoe mensen worden meegezogen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ernstige ziekte waar het hier om gaat is cardiomyopathie bij een jong kind. Op het openbare deel van de site wordt al beweerd dat "Orthomoleculaire geneeskunde biedt [...] mogelijkheden waarmee de klachten van cardiomyopathie en hartfalen aanzienlijk kunnen worden verminderd of, in sommige gevallen, een totale genezing mogelijk is." Het laatste deel van deze bewering is wettelijk niet toegestaan. En dit is dan wat op het *openbare* deel van de site staat. Op het besloten deel, wat zij het "behandelingsforum" noemen, worden uitspraken gedaan die nog veel verder gaan dan wat hierboven staat. - - - - We hebben hier dus een site die verboden claims doet, en die wordt gesponsord door twee commerciële partijen die baat hebben bij deze verboden claims. Die commerciële partijen worden zelf gecontroleerd; daarom laten ze het doen van de verboden claims liever over aan een ander, die ze daar natuurlijk goed voor belonen. Cardiomyopathie is slechts één voorbeeld; ze beweren dat ze ook kanker kunnen genezen, net als de ziekte van Crohn, reuma, suikerziekte, enzovoorts. Ze bieden mensen die aan deze ernstige ziektes lijden valse hoop. Ze schromen niet hun patiënten te verwijzen naar buitenlandse "artsen" die dingen doen die in Nederland ofwel verboden zijn (maar dat ligt er dan aan dat de Nederlandse geneeskunde "nog niet zo ver is"), ofwel zwaar worden afgeraden. Volgens mij is dat zowel wettelijk als moreel niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp je afkeer tegen dit soort instellingen.
Overal waar geld mee wordt verdiend , is er misbruik.
maar ik vind het volkomen onnodig, om dan maar meteen alles op dit gebied in de prullenbak te gooien.
Het getuigt dat je uitermate slecht op de hoogte bent van de gang van zaken op dit gebied, maar je kent mijn stelling.
Dat mensen worden" meegezogen" die in wanhoop op zoek zijn naar alternatieven, is helemaal correct, maar dat wil niet zeggen dat alles op dit gebied oplichting is.
Iemand zoals jij met zo'n grote algemene ontwikkeling en zeer deskundigheid op veel gebied, kan en mag nooit zo denken, zo ja, dan heb je ergens toch wel een stukje belangrijke informatie gemist.
Orthomoleculaire geneeskunst biedt zeker wel mogelijkheden, waar al honderd duizenden mensen baat bij hebben gehad en nog steeds hebben.
Je stelt me diep teleur met jouw uitspraken, ik hoop als je ooit nog eens niet meer kan roeien, door een pijnlijke arm, je deze geneeskunst je van je pijnlijke arm kan verlossen, pas dan zullen je ogen open gaan.
Wetenschap is onderzoeken wat erin een systeem niet goed is, maar ook waar de nieuw kansen liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg nergens dat alles op dit gebied oplichting is. Ik zeg slechts dat IN DIT GEVAL sprake lijkt te zijn van het overtreden van de wet - een wet waar goede redenen voor zijn. Ik zeg ook dat, eveneens ALLEEN IN DIT GEVAL, sprake is van een verdachte belangenverstrengeling tussen de commercie en mensen die zich voordoen als therapeut. Als deze site zou zijn gesponsord door Bayer (de fabrikant van aspirine), en als reguliere artsen op de site hadden beweerd dat je met aspirine kanker, hartfalen, de ziekte van Crohn en nog veel meer zou kunnen genezen, dan had ik dezelfde houding gehad als nu. Ik zie niet in wat er verkeerd kan zijn wanneer ik een misstand aan de kaak stel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zo goed op de hoogte bent zoals je beweert, wat zijn dan de positieve resultaten van de orthomoleculaire geneeskunst?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laten we bij het onderwerp blijven, en geen zijsporen inslaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is jammer, het had veel kunnen verklaren.

Antwoorden (4)

Wat bedoel je met een half open forum, zitten hier uitsluitend deskundige in, of zijn het allemaal leken zoals bij g.v.
verders zijn een tekort aan bepaalde mineralen zeker bedreigend voor je gezondheid, zoals ijzer, magnesium, calcium, seleen, zink, silicium e.d. dus als je deze zou aanbevelen dan kan je daar toch geneeskrachtige werken aan toe kunnen schrijven?
Het zelfde geldt voor veel andere voedingssuppementen.
Zelfs groente zoals kool en witlof zijn geneeskrachtig.
Indien het aanbevolen wordt als medicijn wordt het wel wat anders, dan begrijp ik je vraag wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het forum zitten adviseurs die zich voordoen als deskundigen. Of ze dat echt zijn, weet ik niet, want ze komen uit de alternatieve hoek. Ik kan hun kennis van zaken niet beoordelen - dat zal ik dan ook niet doen. Maar daar gaat het niet om - het gaat om de adviezen die ze geven, en of die adviezen wel of niet wettelijk zijn toegestaan. Verder zitten op het forum veel mensen die klachten hebben, en die dus puur patiënt zijn, zonder enige deskundigheid. Patiënten komen eerst op het openbare forum. Daar kunnen ze hun klachten omschrijven. De adviseurs geven dan advies. Soms noemen de adviseurs op het openbare forum al de mogelijkheid supplementen te nemen, maar dat doen ze altijd zonder er direct geneeskrachtige eigenschappen aan toe te kennen - ze houden zich daar dus aan de wet. Wanneer de adviseurs willen adviseren bepaalde supplementen te nemen om van een ziekte te genezen - iets dat ze wettelijk dus niet mogen doen - moet de patiënt zich eerst melden bij het besloten forum. In de praktijik krijgt de patiënt *altijd* toegang tot dat besloten forum, dus zo besloten is dat forum niet. Het forum lijkt slechts besloten te zijn om niet te kunnen worden gevonden door zoekmachines. Op dat besloten forum zal de adviseur vertellen dat bepaalde supplementen ernstige ziekten kunnen genezen. Daar wordt bijvoorbeeld gezegd dat je van kanker kunt genezen door bepaalde vitamines en mineralen te nemen, of dat de ziekte van Crohn (een vrij ernstige, chronische darmziekte) definitief kan genezen met een bepaald plantenextract in combinatie met hooggedoseerde mineralen. Ik vraag mij ernstig af of dat is toegestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja wat zijn tegenwoordig deskundigen.
Het is voor een buitenstaander erg moeilijk te kunnen beoordelen.
Het hele verschijnsel van 'voedingssupplementen' is al erg moeilijk te omschrijven.
Veel natuurgeneesmiddelen vallen tegenwoordig ook onder voedingssupplementen, om een bepaalde wetgeving te omzeilen.
Heel vaak gaat het om mineralen, zoals calcium, magnesium, seleen, zink, silicium enz.
Mineralen zie vaak te weinig in onze voeding zitten en een tekort er aan kunnen inderdaad kwalen en ziekten veroorzaken.
Maar andersom, kunnen dan ook voedingssupplementen bepaalde kwalen en ziekten genezen.
Waarom zou je die verwachting niet mogen uitspreken?
Een reguliere dokter zegt je wat je moet innemen, een natuur arts ( een goede) zal je het alleen maar adviseren. Indien ik hoor dat iemand misselijk is, duizelig, hoofdpijn, pijnlijke nek en linkerslaap, dan is er bijna zeker een probleem met de gal en lever.
Ik adviseer ze dan dagelijks paardebloem blad of wortel te eten, omdat dit uitstekend werkt en volkomen onschadelijk is, men zou ook de groente witlof kunnen eten, dat helpt ook, heel vroeger at men trouwens ook molsla, dat zijn paardebloemblaadjes. Ziekte van Crohn, kan je kalmoesthee gaan drinken, bij veel patiënten worden de klachten zeker 50 % minder, maar dat doet Prednison dus ook, maar moet je dan deze goede alternatieve oplossing dan maar verzwijgen?
of zelfs verbieden? Ik vind het erg moeilijk het zo te stellen, ook een reguliere arts zegt vaak, probeer dit maar, helpt het niet, kom dan over een week maar terug, dan proberen we wat anders.
Dat klinkt toch net zo? Wat zeker wel gebeurd op internet, dat er veel misbruik is van het vertrouwen en ze de mensen van alles aansmeren voor veel geld, helaas kom je daar ook regelmatig de voedingssupplementen tegen, die een wondermiddel zouden zijn. Maar tegenwoordig kan je ook alle soorten medicijnen on line kopen, maar wie zegt dat er in zit wat er op het doosje staat?
Je zegt het zelf, het is verboden. Net alsof wanneer je iets illegaals doet achter gesloten deuren 'want dan mag het omdat niemand het kan zien'.
Het mag niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft niet aan wat de EXACTE formulering is van de uitspraken.
Kijk maar eens naar de uitspraken van
http://www.biostabil-shop.nl/

Dat is gewoon een publieke internet pagina waar je een 'goed' product kunt kopen.

Zijn de uitspraken binnen de regelgeving? Valt internet binnen die regelgeving?

Toegevoegd na 2 dagen:
Over je toevoeging is die formulering ook heel specifiek. Hij schrijft namelijk over een subjectieve onderwerp: een ERNSTIGE ziekte.

Het geldt dus kennelijk niet voor een minder ernstige ziekte, waar ligt dan de grens en hoe toon je die aan.
Door dit soort formuleringen kan je de weg open krijgen voor de regels en er zonder kleerscheuren er tussendoor manoeuvreren.

Trouwens, voor WIE is het verboden. Als ik (als LEEK) een mening verkondig en ik zeg zo iets, kan men mij dan aanklagen en veroordelen? Het is immers zo dat ik geen enkele status heb en dat een ander het zijn eigen verantwoordelijkheid is om naar mij te luisteren. Een behandelaar is natuurlijk wel iemand die de status heeft waardoor er iemand naar hem luistert.

Net zoals je op het internet (welke publiekelijk is) van alles kunt vinden over ziekten en aandoeningen, maar of dit ook allemaal waar is... Kan men de schrijvers van teksten veroordelen hierop... Zelf van wikipedia geldt dat iedereen dit kan schrijven. En toch worden vele quotes hiervandaan gehaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist, helemaal waar, ik vond eens op Google mijn eigen verkeerde g.v antwoord terug en wie weet wat anderen daar mee doen.
Wanneer iets wettelijk niet toegestaan is, is het altijd goed om na te gaan waar die wet nou eigenlijk voor bedoeld is.

Zou de bedoeling van deze wet nu werkelijk zijn, om de vrijheid van meningsuiting te beperken? Of zou er een andere bedoeling zijn?

Een open of besloten forum is er alleen maar voor bedoeld, om mensen de gelegenheid te geven, te zeggen wat ze vinden. Iedereen weet dat op een forum geen waarheden staan, maar ervaringen en meningen.

De bedoeling van deze wet is om consumenten te beschermen. Fabrikanten en verkopers van allerlei voedingssupplementen mogen dus niet zomaar van alles op hun verpakking zetten, en er zijn regels opgesteld op welke manier ze mogen adverteren. O.a. "goed voor" en "helpt tegen" mag wel, maar "geneest" en "voorkomt" mag niet.

Kortom: als je niet zelf dit soort spullen fabriceert of verkoopt, en je hebt dus geen enkel commercieel belang, mag je alles plaatsen op een forum wat je wilt. Of je nu schrijft dat de aarde plat is, de opwarming van de aarde een fabeltje, dat vitamine C haaruitval stopt, of dat je door het drinken van veel bietensap nooit meer griep krijgt, maakt niet uit. Je bent dan niet bezig met claims, maar met je eigen opvatting.

De enige reden dat het niet zou mogen, zou kunnen zijn dat de forumeigenaar, (d.m.v. moderators) bepaalde onzin niet pikt. Maar dat heeft niets met deze wet te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord. Ik denk dat de wet bedoeld is, om consumenten te beschermen tegen potentieel gevaarlijke claims die worden gedaan door mensen die doen alsof ze medische en/of wetenschappelijke kennis hebben. In dit geval noemen de adviesgevers zich expliciet 'therapeut'. Ze doen alsof hun methode wetenschappelijk bewezen is. Ze verwijzen naar alternatieve genezers die dezelfde methode zouden toepassen als deze therapeuten, en ze vertellen dat die alternatieve genezers zijn aangesloten bij een beroepsorganisatie. Daardoor lijkt het net alsof die therapeuten *zelf* bij een beroepsorganisatie zijn aangesloten - wat dus niet zo is! Dat is alsof ik vertel: "Laat mij die leveroperatie maar uitvoeren, want ik heb mij door zelfstudie aangeleerd om op dezelfde manier te snijden als een chirurg. Alle chirurgen zijn aangesloten bij een beroepsvereniging en moeten aan kwaliteitseisen voldoen." Als ik dat op de juiste manier verwoord, lijkt het net alsof *ik* bij zo'n betrouwbare beroepsorganisatie ben aangesloten - maar dat is niet waar! Ik vind dat misleiding. Tot slot wordt de site waar het over gaat, gesponsord door twee partijen. De ene partij is een commerciële fabrikant van voedingssupplementen, de andere is een bezorgdienst die zich specialiseert in het per postorder leveren van bestelde voedingssupplementen. We hebben hier dus twee twijfelachtige dingen: 1.  Een website die doet alsof er betrouwbare therapeuten zitten die verantwoord medisch advies geven. Zij adviseren veell voedingssupplementen, en ze claimen (op het "besloten" deel) dat je daarmee kanker, de ziekte van Crohn, hartstoornissen enzovoort kunt genezen. 2.  Twee commerciële partijen die zelf niet mogen zeggen dat hun producten ernstige ziektes kunnen genezen, maar die wel een website sponsoren waarop dat wel wordt gezegd. Ik besef dat ik hiermee extra informatie geef, die niet in mijn oorspronkelijke vraag stond. Verandert deze extra informatie jouw mening?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, deze extra informatie verandert mijn mening niet ;-) Maar wel heel interessant om dit te lezen. Hieruit blijkt maar weer hoe de voedingssupplementen-mafia zich in allerlei bochten wringt om hun rommel aan de man te brengen, en probeert de wet te omzeilen. Wat je aankaart in de 2 punten onder het kopje "twijfelachtige dingen" het volgende: Ik ken het verschijnsel uit eigen ervaring, en ook van een uitzending van TROS Radar. Daar werd uitgebreid uitgelegd hoe dit werkt: via een gezondheidstest met suggestieve vragen, en bij iedere willekeurige score werd je doorverwezen naar een fabrikant van dit soort spullen. Ik kan mij herinneren dat in die uitzending werd gezegd dat de politiek hiertegen in actie zou komen. Verder zou ik de links weleens willen weten van die sites. Want voor zover ik het kan overzien, lijkt me dat er hier dingen worden gedaan die echt tegen de wet ingaan.
Als dat werkelijk zo is, dan zijn er genoeg mogelijkheden om hier melding van te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je stelt het wel heel erg zwart wit.
Citaat: en ze claimen (op het "besloten" deel) dat je daarmee kanker, de ziekte van Crohn, hartstoornissen enzovoort kunt genezen. Als ze inderdaad dit 'claimen' zijn ze verkeerd bezig, als ze de verwachting uit spreken dat het mogelijk in sommige gevallen kan helpen, dan kan ik er wel achter staan, zoals jij het stelt heb ik het nog nooit gelezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het wordt geclaimd dat dit mogelijk is. Ze weten dat het niet mag. Dat is de reden dat ze die verboden claims op een "besloten" forum doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schrijven ze dan niet "mogelijk" genezen?
Dat zou correct zijn.
Veel supplementen kunnen mogelijk ziekte en kwalen helpen voorkomen, dat wordt ook van bepaalde vitamine gezegd.