Waar kan ik een klacht indienen tegen een makelaar die nergens aangesloten zit?

Na het kopen van een woning bij Oranje makelaardij.nl maakte ik een afspraak met de makelaar voor een aflever / inspectie ronde waarbij vele mankementen werden besproken.De makelaar heeft mondeling toegezegd na de koop alles te gaan herstellen , maar tot op heden is er niets gebeurd waardoor ik zelf flinke kosten heb moeten maken.Makelaar reageert niet op mijn vele telefoontjes , mailtjes en brieven en als ik hem wel te pakken krijg wimpelt hij mij elke keer weer af en kom op zo n manier zijn afspraken niet na.
Nu 4 maanden verder krijg ik eindelijk een mailtje van deze makelaar , waarbij hij ineens beweert nooit iets met mij te hebben besproken over de vele mankementen aan het door mij gekochte woning en probeert op deze manier er onderuit te komen.Ik heb bij alle de grootste verenigingen aangeklopt maar bij geen enkele is deze bekend of aangesloten , zelfs de consumentenbond kent hem niet , wel heeft de consumentenbond de makelaar uitgenodigd om te reageren op mijn klacht maar als de makelaar niet binnen 2 weken reageert doen ze verder niets..en weet nu niet wat ik nog kan doen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"De makelaar heeft mondeling toegezegd na de koop alles te gaan herstellen"
En zelf willen ze alles op papier.... (Was in dit geval ook verstandig geweest)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoewel mondelinge afspraken welliswaar ook rechtsgeldig zijn is de bewijsvoering vaak lastig/onmogelijk. De makelaar heeft blijkbaar niet een lijst opgemaakt toen jullie de ronde deden? Heb je al contact gezochd met de werkgever van deze makelaar, oranje makelaardij? Je kunt nog contact opnemen met Vereniging Eigen Huis, zij kunnen ook bemiddelen.
ronron1212
9 jaar geleden
Heb je de woning van de makelaar gekocht?
Ivana
9 jaar geleden
Bij de aankoop van een woning laat je een bouwtechnisch onderzoek doen om eventuele mankementen voortijdig op te sporen. Die mogelijke mankementen worden dan nooit door de makelaar verholpen, maar door de eigenaar van het onroerend goed of de mogelijke kosten worden in mindering gebracht op de aankoopprijs.
Ik vind je vraagstelling verwarrend, tenzij je het huis van de makelaar zelf hebt gekocht, maar dan moet hij verkoper worden genoemd en niet makelaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties ..
@Moordigger was idd handig geweest maar helaas is dit nu achteraf te laat ! @pptz...diegene die mij de woning heeft verkocht was de eigenaar zelf , de lijst die is gemaakt idd tijdens de oplevering maar heb het zelf nooit gekregen , het is mijn eerste huis en achteraf had ik mij toch wel meer moeten verdiepen in dit geheel. hoop op beter resultaten via Vereniging Eigen Huis ! bedankt voor de tip! @ronron1212...ja dat klopt ! maakt dat enig verschil ? @Ivana ...Ik heb 2 bouwtechnische onderzoeken laten doen , 1 door de makelaar zelf en 1 via een onafhankelijk bedrijf , de mankementen waar ik het over heb vallen hier helaas niet onder .De makelaar/verkoper heeft mij mondeling toegezegd dat hij iemand naar mijn adres zou sturen om deze mankementen te herstellen , maar werd steeds genegeerd op het moment dat ik hem belde met smoesjes als ...ik heb mijn werkman jouw telefoon nr.gegeven hij neemt contact met jou op ..enz enz..4 maanden verder en ik wacht nog steeds
ronron1212
9 jaar geleden
Ja dat maakt wat uit zie de reactie van Ivana
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste.., ik weet precies waar je het over hebt. Er zijn meerdere klachten. Dit betreffende makelaarskantoor, zit deze in DH? De verkopende partij is wellicht zakelijk verbonden met het makelaarskantoor. check namen op internet en inschrijvingen kvk! Diverse BV's (zijn allemaal met elkaar verbonden) die gerenoveerde woningen verkopen, vaak door poolse medewerkers 'opgeknapt'. Zich geheel niet houden aan regelgeving in Nederland en zeker niet zoals je als koper mag verwachten.. met alle gevolgen van dien. Je wordt opgelicht waar je bij staat. ik weet er jammer genoeg alles van.

Antwoorden (1)

Eerst moet je je klacht neerleggen bij de makelaar zelf. Geef in een brief duidelijk aan wat hij volgens jou verkeerd heeft gedaan en wanneer. Als het gaat om veel verschillende zaken, kan je deze het beste in een duidelijk overzicht of in een duidelijke tijdlijn vermelden. Laat weten wat je van hem verwacht (een vergoeding?, een nieuwe afspraak?) en wat je gaat doen als hij hiermee niet akkoord gaat.

Verstuur de brief aangetekend met een ontvangstbevestiging, of geef de brief persoonlijk aan hem af en vraag dan om een ontvangstbevestiging.

Geef de makelaar een kans te reageren op je brief, bijvoorbeeld vier weken.

Krijg je geen antwoord of reactie, of is het antwoord of de reactie volgens jou onvoldoende, dan kan je juridische stappen nemen. Laat je over de mogelijkheden informeren bij het Juridisch Loket www.juridischloket.nl, door een rechtswinkel of door een advocaat. Advocaten kan je vinden via www.advocatenorde.nl.

Op www.juridischloket.nl vind je allerlei informatie over zakelijke conflicten en voorbeeldbrieven die je kan gebruiken voor de brief die ik in het begin van dit antwoord noemde.
Antoni