Bisschop geeft toestemming om gebruik te maken van persoonsgegevens. Kan (mag) dat?

De Katholieke Bond voor Ouderen heeft mijn persoonsgegevens van de kerk ontvangen en gebruikt dit voor een ledenactie. Na een telefoontje hierover werd mij verteld dat de bisschop toestemming heeft gegeven aan de kerken om deze info vrij te geven. Volgens mij is dit niet rechtsgeldig. Of wel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Persoonsgegevens mogen alleen worden gebruikt voor het doel waarvoor deze zijn verstrekt. Dat is een van de essentiële aspecten van de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Het ligt er dus aan waarvoor je de betreffende persoonsgegevens hebt verstrekt, als het verder gebruiken niet strookt met dat doel, dan is de verwerker van de persoonsgegevens in overtreding. Je kunt dit melden bij het College Bescherming Persoonsgegevens op de website van dit college, http://www.mijnprivacy.nl/signaal/Pages/Signaal_geven.aspx
9 jaar geleden
Het lijkt me sterk dat een bisschop dit heeft geadviseerd want de adressen van kerkleden worden op parochieniveau bijgehouden.

Zoals je het beschrijft, lijkt het me in strijd met de Wet Bescherming Persoonsgegevens, die stelt dat adressen alleen mogen worden gebruikt voor het doel waarvoor ze zijn opgegeven. Ter beschikking stellen aan een vereniging (hier de KBO) staat hiermee op gespannen voet.

Er is echter een andere methode mogelijk waarbij de KBO niet de adressen heeft gekregen en waarbij toch gebruik wordt gemaakt van het adressenbestand van de parochie. Het systeem is dan, dat de KBO enveloppen met inhoud aanlevert bij de parochie. Het parochiesecretariaat plakt er de adresstickers op van mensen die tot de doelgroep zouden kunnen behoren en bezorgt ze bij de post. Op die manier is niets gebeurd wat in strijd zou kunnen zijn met de wet want de KBO heeft dan niet de beschikking gekregen over het adressenbestand.
Computoon