Wat heeft iemand gedaan die na WO2 6 jaar in een strafkamp zat?

Mijn opa (nooit gekend) zat na de 2e wereldoorlog 6 jaar in een strafkamp omdat hij aan de kant van de Duitsers stond. In de familie weten we niet wat hij gedaan heeft en ik weet niet of hij bij bijvoorbeeld de NSB zat. Ik kan nergens iets vinden over strafmaten die gehanteerd werden bij bepaalde delicten dus zou ik graag willen weten welke mogelijke daden er zijn om 6 jaar in een strafkamp te hebben gezeten na de tweede wereldoorlog.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (1)

Door de negentien Tribunalen werden ongeveer 34.000 personen tot interneringsstraffen veroordeeld van minder dan één jaar tot maximaal tien jaar. De meesten kregen een straf van één tot vijf jaar internering.

Wat jouw opa precies gedaan heeft, zou je misschien in het Nationaal Archief kunnen opvragen:
https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/zoekhulpen/tweede-wereldoorlog-centraal-archief-bijzondere-rechtspleging-cabr

Wat hij gedaan heeft, ligt in de sfeer van dit vonnis: “P. had in de bezettingsjaren belangrijke bijdragen geleverd aan de Duitse bezetters. o.a. had hij vrijwillig in Duitsland gewerkt en als landwachter deel genomen aan huiszoekingen en arrestaties.
Dat hij hierbij niet altijd zachtzinnig te werk was gegaan bleek o.a. uit het feit, dat hij zijn arrestanten geschopt en geslagen had. Tijdens de zitting werd hoofdzakelijk aandacht geschonken aan de kwestie of P. geschoten zou hebben op een aantal onderduikers. P. zelf ontkende dit ten stelligste doch hiertegenover stond o.a. een verklaring van Tilleman Sr., die verklaarde dat P. wel geschoten zou hebben. Het Tribunaal achtte het feit bewezen en verlengde de internering met een half jaar, zodat P. thans eerst op 7 mei 1951 in vrijheid gesteld zal worden. “

Info over de situatie in deze strafkampen:
https://www.historischnieuwsblad.nl/de-kampen-voor-foute-nederlanders-na-de-tweede-wereldoorlog/
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hartelijk dank voor uw antwoord. Het opvragen in het nationaal archief vind ik een geweldig idee, ik ga vanmiddag eens naar het kerkhof om de gegevens te noteren.