Wat is het nut van een sirene op een dierenambulance?

Volgens de wet mag een dierenambulance geen geluids- en optische signalen uitvoeren. Maar waarom zit er dan een sirene op het voertuig, als het toch niet gebruikt mag worden?

Toegevoegd na 9 minuten:
en/of lichtbak

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
6.7K

Het beste antwoord

Volgens mij hebben ze geen sirene maar wel een lichtbak met flitsers. Dat is om zo veiliger te staan op gevaarlijke plekken in het donker:

Beide ambulances zijn geel van kleur en hebben dezelfde striping. De striping op de ambulances zijn reflecterend, wat betekent dat als je ’s avond met een zaklamp of met autolichten op de ambulance schijnt de striping licht geeft. Als je goed kijkt dan zie je op het dak van de ambulance een oranje lichtbalk met zoeklichten. Een dierenambulance mag geen blauw lichten gebruiken en heeft ook geen sirene. Dat mag alleen de politie, brandweer en de ambulance voor mensen.In de bumper van de ambulance zitten twee oranje flitsers. De zoeklichten worden gebruikt om in het donker een dier te zoeken. De lichtbalk en flitsers worden gebruikt wanneer de medewerker de ambulance op een gevaarlijke plaats heeft staan om een dier te helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
juist pelle, +

Andere antwoorden (3)

Kennelijk voor de 'uitstraling als ambulance'.

Nut heeft het inderdaad niet, evenmin als zwaailichten.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze hebben geen sirene, alleen een lichtbak met oranje lichten voor de veiligheid, geen blauwe dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt Pelle, ze mógen het er zelfs niet op hebben. Tot voor kort mocht op bijvoorbeeld een niet meer zodanig in gebruik zijnde ambu of brandweerwagen wel een zwaailicht zitten, maar mocht het niet gebruikt worden. Tegenwoordig mag het er ook niet meer opzitten. De dierenambulance is geen voorrangsvoertuig, en mag dus ook geen sirene en zwaailicht voeren of hebben.
Soms komen er op sommige gebeurtenissen veel mensen op af. Ze gaan vaak in een kring rond het te bezichtigen object staan en je moet ze dan echt aan de kant duwen wil je bij het "object" komen. Met zo'n sirene die overal bovenuit komt en bovendien een bekend geluid is, weten de mensen dat er "hulp" oid op komst is en dus plaats moeten maken. Denk dan bijvoorbeeld aan dierenparken, natuur parken waar je normaal niet mag komen met de auto oid.

Ook al mogen ze niet meer dan ieder ander, ooit is het wel handig en soms zelfs "levens reddend" ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is eigenlijk heel simpel: een voertuig mag wel oranje lichten hebben, maar geen rode/blauwe. Een dierenambulance heeft geen sirene, en oranje lichten.