Moet je een vaste verblijfplaats hebben om een uitkering of loon te kunnen krijgen?

Kunnen daklozen ook een uitkering krijgen of moet je daar een vaste woon of verblijfplaats voor hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
15.3K

Het beste antwoord

U heeft recht op een bijstandsuitkering als u een vaste woon- of verblijfplaats heeft. Uw woonadres is daar waar u de meeste nachten slaapt. In deze gemeente moet u ook ingeschreven staan in de gemeentelijke basisadministratie. Het gebruik van een postbus om een uitkering te krijgen mag niet. Alleen daklozen mogen een zogenaamd postadres gebruiken. Die kunnen in aanmerking komen voor een daklozenuitkering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Op de onderstaande link staat advies omtrend een uitkering

Toegevoegd na 45 seconden:
Als u in het GBA-register van de gemeente op het adres van uw ouders staat ingeschreven dan heeft u in principe wel een vaste woon- en verblijfplaats (ook al is die voor u persoonlijk tijdelijk). In principe kunt u op dat adres dan ook een uitkering aanvragen. Als u geen uitkering krijgt, dan dient u te kijken op welke gronden de uitkeringsinstelling de uitkering weigert. Daar kunt u dan ofwel tegen in beroep gaan, of u kunt de situatie zo veranderen dat u wel een uitkering kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je alleen een postadres hebt kun je ook een uitkering krijgen. Je kunt ook een postadres krijgen bij veel (niet overal) gemeentes zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loon moet je altijd krijgen, daar werk je immers voor, voor een bijstandsuitkering dien je een vaste woon/verblijfplaats/adres te hebben. Ook omdat die door de gemeente wordt uitgekeerd en je dus wel inwoner van de betreffende gemeente moet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe moet je een vast woon= en verblijfplaats hebben. Maar er is voor dak en thuislozen wel een aparte regeling, via een organisatie misschien Leger des Heils.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meest gangbare weg is via het leger des heils laten inschrijven en vandaar uit een uitkering aanvragen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er bestaat een speciale uitkering voor daklozen, hiervoor kom je alleen in aanmerking als je geen vaste woon/verblijfplaats hebt, je krijgt bij die uitkering ook een post-adres bij de sociale dienst en je word geholpen bij het betalen van schulden en het vinden van een woon plek.

Echter zijn niet alle gemeenten een erge voorstander van deze regeling en zal je ook echt op een bankje in het park of in een opvang centrum moeten slapen om hier voor in aanmerking te komen...

Voor jongeren word het al helemaal moeilijk omdat de hulpverlening voor straat jongeren overal lijkt te verdwijnen, wel schijnen hier projecten voor in de plaats te komen waarbij je jezelf eerst moet bewijzen door enkele maanden op een bedrijf aan een woon/werk traject mee te doen en als je dit volhoud word je geholpen met het vinden van een woning en opleiding of baan.

als je deze vraag stelt voor jezelf dan raad ik je aan om bij de gemeente om hulp van "bemoeizorg" te vragen, zei weten precies welke wegen te bewandelen want geloof mij maar.... je gaat vaak weggestuurd worden en voor leugenaar of profiteur worden uitgemaakt........

wil niemand je helpen ga dan op zoek naar de kraakbeweging in je woonplaats, die helpen wel iedereen...

succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor je heldere antwoord. Ik stel de vraag niet voor mezelf, ik zit er gelukkig warmpjes bij. Maar ik maak me nog wel eens zorgen om de daklozen in de tijd van het jaar. En in een vorige vraag van mij antwoorde iemand dat je daklozen niets hoeft te geven omdat ze een uitkering kunnen krijgen. Vandaar dat ik op mijn vraag kwam. Ik ging er al vanuit dat het helemaal niet zo gemakkelijk zou zijn om als dakloze een uitkering te krijgen. Bedankt hoor!