Ja, want niemand staat buiten de wet. Officieel natuurlijk. Achter de bekende kamertjes zullen er wel regelingen zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn natuurlijk landen waar een dictator alles kan maken, maar ik nam aan dat je meer toespitste op landen zoals Nederland en België.
11 jaar geleden
De koning kan misschien wel in gevangenis belanden, maar dan niet krachtens zijn eigen wetgeving. In onze grondwet staat immers dat de koning onschendbaar is waarbij de ministers verantwoordelijk zijn voor de acties van de koning.

Toegevoegd na 1 minuut:
Derhalve staat de koning wel boven de wet. Parkeerboetes e.d. zullen dan ook altijd worden geseponeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen, geen enkel staatshoofd kan in zijn eigen land in de gevangenis belanden.

Elk staatshoofd heeft trouw gezworen aan de grondwet als een staatshoofd de grondwet overtreed zal deze eerst afgezet dienen te worden (dus is geen koning of koningin meer) alvorens er strafrechtelijk tegen het persoon opgetreden kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals reeds werd vermeld kan de "Koning" niet gestraft worden voor wat hij doet of zegt, zolang hij het ambt van "Koning" draagt. Ook zijn wettelijke vertegenwoordiger, de Eerste Minister (of Premier), kan in feite geen straf krijgen, zolang hij zijn ambt draagt. Ministers hebben immers een parlementaire onschendbaarheid, waardoor ze eerst na een stemming in het Parlement, uit hun ambt gezet moeten worden, eer ze strafrechterlijk vervolgd kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een minister geniet geen parlementaire onschendbaarheid. Die geldt alleen maar voor leden van het parlement (de Eerste en Tweede Kamer), voor wat ze in een vergadering van het parlement zeggen (of doen).
Buiten op straat geldt die onschendbaarheid niet.
De Koning is onschendbaar, net als rechters en mensen van het openbaar ministerie (maar die laatsten alleen in functie). Niemand heeft dwingend gezag over de Koning.
Overtredingen door leden van het Koninklijk Huis en de Koninklijke familie worden in de praktijk altijd geseponeerd.
Ministers zijn wel degelijk aansprakelijk voor wat de Koning uitspookt, maar worden zelden daarvoor gestraft.
Sinds 1848 is de Koning wel gebonden aan de wet, maar vreemd genoeg kan hij (of zij) dus niet gestraft worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit misverstand uitverklaard: in België, waarop mijn antwoord gebaseerd is, is dit wél van toepassing.
Voor de Nederlandse wet is de koning of koningin (zolang in functie) onschendbaar en dus niet strafrechtelijk te vervolgen.