16 jaar zwanger woon met een vriend . welke rechten heb ik?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woowh, nog nooit gehoord dat iemand 16 jaar zwanger is!

Antwoorden (6)

http://www.kinderrechten.nl/

Op deze link klikken en je weet het.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.jongerenrechtswinkel.nl/

Kinderrechten is offline. De jongerenrechtswinkel is er ook nog.

Toegevoegd na 21 minuten:
Het is in elk geval zo dat tot je 18de je ouders verantwoordelijk voor je blijven , ze zijn verplicht je te ondersteunen met voeding, kleding. om je dus in leven te houden. Jij bent ook verplicht tot je 18de naar school te gaan. de leerplichtwet daar moeten je ouders zich ook aan houden, mits je een HAVO of hogere opleiding met diploma hebt afgerond, dan kan er een uitzondering gemaakt worden. Op je 23ste moet je nl. volwaardig aan de arbeidsmarkt kunnen deelnemen en er ook de kwalificatie voor hebben. Dus zwanger of niet, je zult toch naar school moeten. Je krijgt alleen zwangerschapsverlof, daar heb je recht op.
amc
13 jaar geleden
Als "een vriend" ook de vader is moet je wel zorgen dat hij het kind erkent en ouderlijk gezag aanvraagt.
Er staat redelijk wat informatie op het net via onderstaande link. Succes...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt recht op prenatale zorg, uiteraard, en voor de rest heb je eigenlijk alleen nog maar plichten ; dat is één van de grote nadelen van op een dermate jonge leeftijd zulke grote verantwoordelijkheden aangaan.

Jullie zullen op de een of andere manier inkomen moeten verschaffen, dat op grond van wederom die leeftijd (ik weet niet hoe oud je vriend is natuurlijk) aangevuld zal moeten worden tot een bepaald minimum. Daarnaast / als onderdeel daarvan heb je recht op je eigen kinderbijslag als je op een ander adres woont dan je ouders.

Als een van jullie studeert, heeft de andere partner recht op partnertoeslag, waarmee je eveneens aan een minimuminkomen komt. Wel ben je beiden verplicht te werken OF naar school te gaan, een van tweeën. thuiszitten en vadertje-moedertje spelen op kosten van de samenleving is er tegenwoordig niet meer bij.

Omdat je naar alle waarschijnlijkheid zult moeten blijven werken of studeren, heb je ook recht op tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang. Vermoedelijk zul je je meererjarig moeten laten verklaren om je eigen financiën te mogen regelen en grotere aankopen te kunnen doen.

Het beste is je te laten adviseren bij bijvoorbeeld het CWI of een jongerenadviescentrum (JIP, zoek op JIP plus je woonplaats) over hoe je de zaken in jouw specifieke situatie het beste kunt aanpakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij betreft heb je minimaal "recht" op een enorme pak billenkoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat je bedoelt of je het kind mag houden ja of nee?
Het antwoord is ja.
Als jij verantwoordelijk genoeg bent en niet onder jeugdzorg valt ( zelfde geld voor papa) en er is verder niemand die de boel niet vertrouwd dan is er geen enkele reden om het kind bij de moeder weg te nemen.
Ook niet wanneer ze nog minder jarig is.
Je zou alleen wel het beste even een afspraak kunnen maken met bijvoorbeeldeen verloskundige of een consulent van bijvoorbeeld riag om het met haar te hebben over hoe het zit met je eventuele studie want volgens mij moet je tegewoordig tot je 18 door leren en ik weet niet of er een uitzondering gemaakt kan worden wanneer een meisje zwanger is.
Je zult kunnen vragen of het voordelen heeft wanneer je trouwt met je vriend ja of nee.
En jij hebt in ieder geval het recht om het kind je eigen achternaam te geven.
Jij hebt het recht op de voogdij.
Maar goed dat zou je ook hebben als je 18+ bent.
Ik ga ervan uit dat je nog gewoon recht hebt op kinderbijslag voor je zelf en voor je kind straks ,maar of je ook recht hebt op een uitkering dat zou je ook kunnen vragen aan een consulente.
Vraag in ieder geval aan de verloskundige of zij weet bij wie je terecht kunt voor deze vragen. Want ik zeg wel mooi riag maar ik weet niet eens of deze instelling als ie nog bestaat wel de juiste is voor dit soort vragen.
En zorg er ook in ieder geval voor dat je uberhaupt een verloskundige belt want prenatale begeleiding is heel belangrijk.
En wanneer je samen met je vriend besluit om met hem de voogdij te delen en het kind zijn naam te laten dragen kunnen jullie daar samen ene verklaring voor op vragen en tekenen bij het gemeente huis en het daarna vast laten stellen bij het kanton gerecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In tegenstelling tot sommige antwoorden hierboven: je bent minderjarig en dat betekent dat een andere volwassene (ruim boven 18 jaar oud) de Voogdij over je kindje zal moeten gaan dragen. Je hebt beslist geen "recht" op de Voogdij, dat is onjuist. Wat je kunt doen eventueel is 'de Kroon' (de Koningin) verzoeken tot 'vervroegde meerderjarigheid', maar dan moet je je zaakjes wel heel goed voor elkaar hebben: woning, inkomen, alles geregeld, stabiel, etc. Het gaat nu niet meer om jou, maar om het belang van het komende kindje. Dat vraagt zekerheden en garanties. Hoe oud is jouw vriend? Heeft hij het kindje al erkent bij de burgerlijke stand? En zo nee: waarom niet? Kan hij de Voogdij dragen? Steunt hij jullie? Gaan jullie samen verder in een vaste relatie?
Het is wat moeilijk, maar je moet nu echt even 'je hoofd boven het maaiveld uitsteken' en je zaakjes voor je kindje goed regelen. Niet consumptief op je 'rechten', maar actief in je verplichtingen. Ook om te kunnen trouwen bijvoorbeeld zul je een specifieke ontheffing moeten verkrijgen. Mijn lieve meid: het is echt wel behoorlijk problematisch. En inderdaad: voor jou is de tijd van verplichtingen aangebroken. Dat is jouw keuze.
Het beste wat je kunt doen is je plaatselijke Bureau Jeugdzorg benaderen voor hulp en advies. Vroeg of laat krijg je nu met Bureau Jeugdzorg te maken, en het beste is hier zelf naar toe te stappen, dan behoudt je het initiatief. En heus: die nemen niet het kindje van jullie af. Of het moet een uitzichtsloze puinhoop zijn. Is het dat bij jullie? Wat zijn je hulpbronnen? Kan er een 'familieberaad' georganiseerd worden? Heb je steun van jouw ouders en/of de zijne? Ga anders naar het FIOM of Algemeen Maatschappelijk Werk van je gemeente.
Heel veel succes meisje. Maak er wat moois van samen en organiseer het beste voor je kindje.