Moeten asbestdaken worden gesaneerd?

Er was een wet dat voor een bepaalde datum ALLE asbestdaken vervangen moesten zijn. Vervolgens ontstond er discussie over nut en noodzaak daarvan, gelet op de kosten. Daarna heb ik het niet meer zo gevolgd. Wat is de huidige stand van zaken?

teusvh
3 jaar geleden
in: Wetgeving
TurfGraver
3 jaar geleden
Nee, wet is gesneuveld in de eerste kamer.

Antwoorden (1)

Je, inmiddels hoeft dat niet meer.

Als daken verweren kunnen losgekomen rondvliegende vezels ingeademd worden. Ieder mens ademt elke dag wel een beetje asbest uit de buitenlucht in. Maar de gevaren daarvan zijn laag. Zelfs als iemand in een korte tijd meer asbestvezels inademt, neemt de kans op het krijgen van asbestkanker niet of nauwelijks toe, staat in een informatieblad van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu te lezen.

De Eerste Kamer heeft dinsdag 4 juni 2019 het wetsvoorstel Verwijdering asbest en asbesthoudende producten verworpen. De fracties van ChristenUnie, fractie-Duthler, GroenLinks, PvdD, 50PLUS, OSF, SP en D66 stemden voor, de fracties van SGP, VVD, PvdA, CDA en PVV stemden tegen.
Senatoren vrezen dat het verwijderen van deze daken te veel kosten voor bewoners met zich meebrengen en vinden de termijn buiten proporties.
.
Edit: Je, = Nee.
SimonV
3 jaar geleden
teusvh
3 jaar geleden
OK, dank je.