Kan ik mijn beleggingsverzekering afkopen??

Ik heb een zogenaamde Europa Parasol beleggingsverzekering afgesloten die gaat tot 2039. Ik heb hem stop gezet maar wil hem afkopen/opzeggen. Is dit mogelijk? 2039 ligt mij te ver weg dan ben ik er vast niet meer...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als je een beleggingsverzekering of woekerpolis hebt is het belangrijk om te kijken wat dit betekent voor jouw persoonlijke financiële situatie. Niet alleen nu, maar zeker ook voor later. Als nu al blijkt dat de opbrengsten misschien tegenvallen, heb je nog tijd om je persoonlijke situatie te verbeteren. Dit kan later in je eigen voordeel zijn.

Welke mogelijkheden heb je?
Je kunt verschillende veranderingen in een beleggingsverzekering laten doorvoeren:
Je premie verhogen
Je verzekering of woekerpolis (tijdelijk) premievrij maken
Je verzekering of woekerpolis afkopen
Switchen van beleggingsfondsen
Oversluiten naar een ander product
Overlijdensrisicodekking verlagen of uit de verzekering halen

Misschien is het in jouw situatie zelfs beter om niets te doen, want dat is ook een optie. Vraag om advies voordat je beslissingen neemt. Een adviseur kan je helpen met het krijgen van inzicht in je persoonlijke situatie en je polis. Als je deze wilt verbeteren, kunnen jullie samen kijken naar de mogelijkheden voor een oplossing die bij je past.
Afkopen kan dus wel, alleen kan het wel kosten met zich meebrengen, alhoewel de meeste verzekeringen hebben toegezegd geen kosten meer in rekening te brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Afkopen betekent in de praktijk dat je domweg niets overhoudt. Een redelijke oplossing is premievrij maken, dan staat de polis om zo te zeggen in de diepvries.
Mocht je een woekerpolis hebben, dan wordt het tijd om een andere route te bewandelen. Het tv programma Radar heeft een aantal voorbeeldbrieven, zodat je op de juiste manier tot een oplossing kunt komen. Zeg de polis niet op, dat kost klauwen met geld.
Nog even een interessante optie: als je gehuwd bent/ geregistreerd partner, heeft dat je partner meegetekend? Zo niet, dan kan de overeenkomst eenvoudig worden ontbonden op grond van de gezinsbeschermende bepalingen. Raadpleeg dan een juridisch loket of advocaat.