Wat doet de overheid als nooit is doorgegeven dat een persoon overleden is?

Wat gebeurd er wanneer je niet word doodverklaard? Dit moet ooit opvallen bij de gemeente. bijv. wanneer iemand uit 1900 nog ingeschreven staat. Wordt je dan gewoon uitgeschreven of starten ze dan een onderzoek?

een jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K
crispy
een jaar geleden
Er komt een moment waarop de overheid er achter komt dat de persoon niet meer leeft. Zo iemand heeft een adres, een bankrekening, krijgt AOW en moet huur of hypotheek, energie en water betalen. Daar gaat op een gegeven moment iets mis in de communicatie, omdat er niet wordt gereageerd op prijsveranderingen of aanmaningen, dat er bij het onderhoud van het huis niemand naar binnen kan, etc.
Het kan dus wellicht een paar jaar onopgemerkt blijven dat er iemand dood in zijn woning ligt, maar daarna trekt er iemand aan de bel en wordt een onderzoek gestart.
tinus1969
een jaar geleden
Ik zie twee varianten;
-gaat het om een inwoner vd gemeente die in 1900 is geboren,
of
-gaat het om iemand die in die gemeente i geboren (en ondertussen mss wel is geëmigreerd).
Pieterke
een jaar geleden
In mijn woonplaats heeft iemand 10 jaar! dood in huis gelegen zonder dat iemand haar miste. Alle betalingen etc. waren in die tijd gewoon doorgegaan. Pas toen iemand ging klagen over de stank werd er actie ondernomen. Verschrikkelijk. Na die tijd is de gemeente een programma opgestart om dit soort schrijnende situaties te voorkomen.

Antwoorden (1)

Als een persoon overlijdt, maar de overheid niet op de hoogte is, dan is het belangrijk dat de nabestaanden de overheid hiervan op de hoogte stellen. Dit kan bijvoorbeeld door een overlijdensakte of een verklaring van een arts te overleggen.
9 maanden geleden