Mogen mensen die onder curatele staan zich inschrijven in het Donorregister?

Minderjarigen tussen de 12 en 17 jaar mogen zich inschrijven in het Donorregister zonder toestemming van hun wettelijke vertegenwoordiger(s). Betekent dit dan dat meerderjarigen die onder curatele staan of een mentor hebben dus ook zonder toestemming van hun curator zich kunnen inschrijven in het Donorregister ?

Toegevoegd na 2 minuten:
Op de website van het Donorregister staat dat je niet "wilsonbekwaam" mag zijn, maar dat is iets anders dan handelingsonbekwaam (wat minderjarigen ook zijn).

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Ja iemand onder curatele mag zich ook inschrijven in het Donorregister omdat deze dus zoals je zegt niet altijd wilsonbekwaam hoeft te zijn.
Iemand kan wilsonbekwaam zijn indien deze bijv.:

-De informatie over de donatie niet meer kan begrijpen en afwegen.
-Niet begrijpt wat de gevolgen van zijn besluit (over de behandeling) zijn.
-En/of geen besluit kan nemen.
https://www.btsg.nl/infobulletin/wilsonbekwaamheid.html

De curator dient de onder curatele gestelde te stimuleren om zo veel mogelijk zelf te beslissen en te doen, als hij/zij daartoe in staat is. Dit wordt ook wel genoemd het stimuleren van de zelfredzaamheid van de onder curatele gestelde. Als de onder curatele gestelde daar niet toe in staat is - de onder curatele gestelde is dan ‘wilsonbekwaam’ - beslist de curator samen met de hulpverlener over zaken zoals bijvoorbeeld de medische behandeling, of over het zorgplan.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Curatele_(Nederland)#Verplichtingen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wilsbekwaamheid
erotisi