Als er in een contract over een derde partij word gesproken, hoe kom je er achter wie/wat dat is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

In contractentaal: de eerste dat ben je zelf, de tweede is je contractpartner, en de derde is iedereen die geen partij is bij het contract. Meestal niet met naam genoemd, maar het kan wel.

Bijvoorbeeld:
- Opdrachtnemer is onverkort verantwoordelijk voor de tijdigheid en kwaliteit van de werkzaamheden van door hem (voor de uitvoering van deze overeenkomst) ingeschakelde derden.
- Koper zal de geleverde materialen aanwenden voor eigen gebruik, en is niet bevoegd deze aan derden door te verkopen.
- Werknemer zal zijn werkzaamheden voor de gemeente Amsterdam uiterlijk 1 januari 2012 beeindigen.

In het laatste voorbeeld zie je dat de gemeente Amsterdam met naam genoemd wordt. Die is echter geen partij bij de overeenkomst, en dus een derde.

Antwoord op je vraag: als de derde niet met naam wordt genoemd, is het gewoon iedereen buiten de contractpartijen zelf.
teusvh
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit kan per contract verschillend zijn, het is in iedergeval iemand iemand die buiten het contract staat.
Dit kan bijvoorbeeld voor een onafhankelijk onderzoek zijn, dat een ''derde partij'' word ingeschakeld.