is het illegaal om lachgas te verkopen?

tegenwoordig wordt vaak lachgas in een ballon verkocht op feestjes ofzo, je moet het dan inademen om een bepaald gevoel te krijgen. Is de verkoop van dit illegaal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K

Het beste antwoord

Lachgas, ook wel stikstofoxydule (N2O) wordt vaak als drijfgas gebruikt .
HET IS GEEN HELIUM)
Wanneer het ingeademt wordt, vanuit een ballon bijvoorbeeld, wekt het euforie en afname voor pijngevoel op.

Het is een drug die bi mijn weten (nog ) niet op de lijst van de opiumwet staat.

Het is op zich niet erg giftig (alleen als je te weinig zuurstof binnenkrijgt kun je stikken maar het is wel gevaarlijk 9n die zin dat je bedwelmt raakt en dat vrij snel.

Omdat het veel toepassingen heeft is het lastig dit middel te bannen, er is geen wettelijk verbod op.

Als je echter bedwelmd een ongeluk veroorzaakt , heb je wel een groot probleem.
Het werkt snel en het LIJKT of het ook snel uitgewerkt is.
Toch beinvloedt het langer dan je beseft je reactie en waarnemingsvermogen, een beetje zoals alcohol doet.

Zoals gezegd is het een van de minder giftige bedelmende middelen maar de wil niet zeggen dat er geen gezondheidrisico's aan zitten.

Gebruik het nooit als je alleen bent, verstikking ligt op de loer en je kunt buiten westen raken, reden waarom het bij beademing voor narcose gemengd wordt met zuurstof.

Nadien kun je er misselijk van worden en ook daar dreigt verstikkingsgevaar.

Is het wettelijk verboden , neen.
Is het een middel waar duidelijke gevaren aan kleven: JA

Ik zal lachgas dus nooit aanraden maar het is niet gevaarlijker dan hash, alcohol, extacy, GHB enz.
Als je met alle geweld het wilt uitproberen neem dan niet meer dan 1/2 liter per hap (de rest lucht), de euforie zal dan zich het meest prominent manifesteren.
Zorg dat er altijd iemand bij is die nuchter is en bij een onverwachte reactie 112 kan bellen.
Beter nog, laat het na, niet alle commercieel verkrijgbare lachgas is zuiver en de onzuiverheden (andere stikstofoxyden ) kunnen buiten gewoon vergiftig zijn en -ook na langere tijd nadien longoedeem veroorzaken en dat is GEEN fabeltje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, want het zijn oficieel patronen voor een slachroomspuitbus. Die ze veel gebruiken in de horeca of bakkerijen. Ze zijn dus gewoon te koop bij een betere kook spullen speciaal zaak.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel.. lachgas zit in die slagroom patroon. En is dus niet illegaal aangezien je ze (zoals hierboven beschreven) kan kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee dit is niet verboden. officieel is dit helium. het zit in een cilinder van 10,30 of 50 liter onder een druk van 200 of 300 atm. het is vrij prijzig (10 liter € 170,-) en voor particulieren moeilijk aan te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom is er moeilijk aan te komen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is op dit moment schaars, het word in de metaal industrie onder andere als backup gas gebruikt.
leveranciers van het gas geven klanten die het regelmatig gebruiken voorrang op nieuwe klanten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.lindegasbenelux.com/International/Web/Lg/nl/Likelghlnl30.nsf/0/E4E2034A98A120B3C1257917004C0A3F
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de vraagsteller had het over ballongas, ik ging er vanuit dat hij veronderstelde dat daar lachgas ingaat i.p.v. helium.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb me inmiddels verdiept (door de reactie van wtp) in het lachgas N20 dus.
lijkt me niet echt slim om voor de lol dit gas in te ademen, wat ik er tot nu toe over gelezen heb is het niet zonder gevaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
da's raar.....ik kwam terecht bij een "melding aan het moderatie team"? Ik heb niks gemeld......misschien per ongeluk op melden geklikt?