strafzaak: je kunt officier van justutie verzoeken om getuige te horen. als hij daar niet op ingaat mag je getuige dan zelf meebrengen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Wat voor partij ben jij in deze zaak ?
Beklaagde / getuige / slachtoffer / rechter / ...
tinus1969
8 jaar geleden
Wat zegt je advocaat?

Het beste antwoord

Als de Officier van Justitie weigert de getuigen op te roepen, kan de verdachte zich bij de Rechtbank beklagen die dan moet beslissen of de getuigen toch moeten worden opgeroepen.

Sinds het verlaten van het onmiddellijkheidsbeginsel worden zaken ook afgedaan op dossiers, die door de politie zijn samengesteld en door de Officier van Justitie geselecteerd om aan de Rechter en de verdediging voor te leggen. De Rechter doet in het algemeen recht, ervan uitgaande dat de inhoud van die stukken deugt.

De verdachte moet door tussenkomst van zijn raadsman steeds gemotiveerd aangeven waarom hij politiemensen of andere getuigen wil horen, teneinde de waarheid te kunnen vaststellen. De Officier van Justitie hoeft dat overigens nooit te doen, die kan gewoon oproepen en dan dient de getuige te komen.

De Rechtbank echter hanteert twee criteria.
1. Er wordt gekeken naar het belang van de verdediging bij het horen van die getuigen. Daartoe moeten de getuigen ten minste tien dagen vóór de behandeling van de zaak worden opgegeven en als de advocaat van de verdachte daarmee te laat is, gaat het noodzaakscriterium werken.
2. Het noodzaakscriterium is een volstrekt onduidelijk criterium, omdat de Rechter mag beoordelen wat dan noodzakelijk is. Ook de vraag of het in het belang van de verdediging is om de gevraagde getuigen te horen, wordt door de Rechter beoordeeld.

Voor de vraag wat is nu verdedigingsbelang en wat is nu noodzaak bestaan geen vaste normen. Elke Rechter kan naar eigen inzicht daar een mening over hebben.

Toegevoegd na 22 minuten:
De verdachte kan eventuele getuigen meebrengen naar de zitting. De verdachte dient dan op de zitting het verzoek tot het horen van de getuigen goed te onderbouwen en deze getuigen tijdig aan de rechtbank aan te kondigen. Als verdachte bijgestaan wordt door een advocaat, dan dient de advocaat natuurlijk aannemelijk te maken dat de getuige noodzakelijk is voor de waarheidsvinding.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kan de rechter verzoeken om jou getuige alsnog te horen. Gaat de rechter hier niet in mee dan houdt het op.