Hoe groot is de kans dat Jitse Akse naar de gevangenis moet voor moord?

De Nederlandse oud militair J. Akse heeft bekend een aantal IS-strijders om het leven te hebben gebracht. In Nederland is hij daarvoor kort vast gezet weer vrij gelaten en paspoort afgenomen.
Maar hoe groot is de kans dat hij werkelijk wordt veroordeeld voor moord?

Zouden in de 2e WO ook burgers zijn gestraft die Duitse soldaten om het leven brachten?

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.elsevier.nl/Nederland/achtergrond/2016/1/Wordt-Nederlander-die-tegen-IS-vocht-vervolgd-voor-moord-2746677W/

erotisi
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het probleem in deze kwestie is dat deze man geen autorisatie heeft om anderen van het leven te beroven, zoals een militair dit wel heeft onder bepaalde omstandigheden. Cru gezegd kan je hem daarmee vergelijken met de jongeren die naar Syrië afreizen, hoezeer de goede bedoelingen van deze man ook moge zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat een rechter hem gaat straffen, want het OM zei in 2014 nog dat ze niet zouden vervolgen: http://www.telegraaf.nl/binnenland/23200398/__Vechten_tegen_ISIS_mag__.html Woordvoerder OM: "Vroeger was het in dienst treden bij buitenlandse strijdkrachten strafbaar, nu is het niet langer verboden. Je mag alleen niet deelnemen aan een strijd tegen Nederland." Dat ze dat nu opeens wel willen gaan doen is behoorlijk hypocriet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
NIET gaat straffen, het belangrijkste woordje ben ik vergeten.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Frappant, want zie dit artikel in dezelfde krant van 2 dagen later: http://www.telegraaf.nl/binnenland/23211369/__Strijd_tegen_ISIS_strafbaar__.html Hoe moeten we deze twee verzoenen? In beginsel is het strafbaar, maar in de praktijk gaan we niet al te moeilijk doen, ofzo ? Of zijn niet beide berichten 100% betrouwbaar ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vraag me echter af of de groep waaraan deze man heeft deelgenomen, wel een officieel leger is. Als dat niet zo is, dan betekent dat hij volgens internationaal (oorlogs)recht überhaupt geen gevechtshandelingen mag verrichten en veroordeeld kan worden voor het schenden van mensenrechten, zoals het artikel van de Telegraaf opmerkt - uitzonderingen als noodweer daargelaten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De militair kan zijn opleiding alleen uitvoeren in opdracht van de leiding van ZIJN land.
Of het leger waar hij zich bij aansluit erkend is of niet is voor de militair niet van belang.
Als huursoldaat optreden mag internationaal gezien niet.
De oorlogsverklaring die door de Nederlandse staat is uitgegeven veranderd daar ook niets aan, de militair kan zijn functie alleen uitoefenen in opdracht van het orgaan wat door de Nederlandse staat is verkozen tot uitvoerder van oorlogshandelingen, en daarbinnen is de soldaat veilig gesteld voor het doden van een mens, onder voorwaarde dat hij dit als order uitvoerd en niet als eigen wens of behoefte dat zou ook een zooitje worden als dit niet wordt berecht.
De miltair is in wezen een stuk gereedschap voor de staat, en hij kan zich onttrekken van zijn functie, maar niet van de staat die hem deze opleiding heeft gegeven. Een land wat een tekort aan militair personeel heeft, kan via een ander land hulp vragen en misschien ook krijgen, dat is niet een zaak van de militair maar van de staat, en dus van de keuze van het volk.
De soldaat kan nooit eigenzinnig uitvoering geven aan zijn militaire kennis, als ZIJN land hem geen opdracht geeft, en dat lijkt me logisch.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Veel mensen vinden hem een held,je kan een on-line petitie tekenen 'om steun te betuigen' http://www.petities24.com/steun_jitse_akse Hij heeft IS-strijders gedood,dat is toch de vijand of niet soms?
Gevangenis straf verdiend hij niet,benieuwd hoe dit afloopt.

Antwoorden (1)

Er is nogal een verschil in de beoordeling van Nederlanders die tijdens de bezetting Duitse soldaten in Nederland hebben gedood en een Nederlander die in 2015 naar het buitenland gaat om daar buitenlandse soldaten te vermoorden. Hij deed dat niet onder bevel van het Nederlandse of een door Nederland openlijk en actief gesteund leger. Dat zijn allemaal factoren die meespelen bij de vraag of sprake is van moord. De rechter zal zich hierover moeten buigen en op diens stoel ga ik liever niet zitten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Zijn er denk jij bijv. verzetsstrijders veroordeeld voor ombrengen van duitsers. Is dat bijv. ooit een vraag of probleem geweest of was dat echt ook na de oorlog alleen maar positief?
Maar ik begrijp je wel als je zegt dat dat iets anders is dan een eenmansmissie naar het buitenland.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Na de oorlog zijn bij mijn weten alleen collaborateurs veroordeeld voor het doden van Nederlanders. Verzetsstrijders vervolgen voor het doden van Duitsers was absoluut not done na de bevrijding.