Klopt het dat je de inhoud van een erfenis pas te weten krijgt nadat je hem hebt geaccepteerd?

Ik heb wel eens gehoord dat mensen na het accepteren van een erfenis erachter komen dat de overledene geen geld maar vooral veel schulden had.
Hoe kan het dat mensen dit vooraf niet weten, de notaris is hier toch ook van op de hoogte?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De notaris heeft dan nog zwijgplicht, die mag dit dus niet vertellen.
Maar om te voorkomen dat je opgezadeld wordt met schulden, kun je in plaats van acceptatie kiezen voor een middenweg: de beneficiaire aanvaarding.

Voorbeeld:
Oom Karel heeft een ruig leven geleid, en het is best mogelijk dat hij bij zijn overlijden meer schulden dan bezittingen heeft achtergelaten. Zijn erfgenamen kunnen er voor kiezen om de erfenis beneficiair te aanvaarden. Je noemt dit ook wel aanvaarding onder het voorrecht van boedelbeschrijving. Als er meer schulden dan bezittingen zijn, word je door een beneficiaire aanvaarding niet aansprakelijk gesteld voor de schulden. De schuldeisers moeten tevreden zijn met wat er aan bezittingen is.
Je zou beneficiaire aanvaarding kunnen zien als een middenweg tussen aanvaarding en verwerping. Je aanvaardt de erfenis en tegelijkertijd verwerp je de erfenis als mocht blijken dat er meer schulden dan bezittingen zijn. Wanneer één erfgenaam beneficiair aanvaardt, moet de hele erfenis beneficiair worden afgewikkeld.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat het meevalt met de bankrekening van oom Karel. Het blijkt dat hij toch meer bezittingen dan schulden heeft achtergelaten. Je hebt dan ondanks de beneficiaire aanvaarding recht op een deel van zijn bezittingen.

Toegevoegd na 12 minuten:
De notaris is niet echt op de hoogte: uit het testament kan hij misschien opmaken hoe rijk Oom Karel was, maar dat hoeft niet met de werkelijkheid overeen te komen.
SimonV
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja , dat kan gebeuren :( maar door juiste manier van accepteren vd erfenis kan dat worden ondervangen . Kort door de bocht de mogelijkheden . Verwerpen ( je krijgt niks en het kost je niks ) . Accepteren ( de lusten en de lasten ) en ondervoorwaarden beneficiair accepteren( dat laatste regel direct zelf bij de recht bank van je gemeente en dat kan jou vrij waren van schulden . Maar als je er echt niks v afweet en geen speurneus bent, raadpleeg de notaris telefoon of ga daar naar toe . Vraag eerst voor een vrij blijvend ( gratis ) advies gesprek :) Maar wat vaak fout gaat is dat mensen al spullen accepteren of in pikken en dan zeggen ik wil die schulden niet ! De wet gever heeft daar eeuwen ervaring in en de ontvanger haalt hebzucht en emotie door elkaar en die kent de wet niet . Dus pas op met zgn leuke erfenisjes .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
De gemeenten hebben geen rechtbanken. Het land is verdeeld in tien arrondissementen (regio's) met ieder een eigen rechtbank.
Antoni
9 jaar geleden
Het zijn er inmiddels zelfs 11. Vanaf 1 april 2013 kent Nederland 11 arrondissementen: Amsterdam, Den Haag, Gelderland, Limburg, Midden-Nederland, Noord-Holland, Noord-Nederland, Oost-Brabant, Overijssel, Rotterdam en Zeeland-West-Brabant.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dus , daar waar je gemeente of Regio onder valt tegen een kleine vergoeding kan dat daar ter plaatse worden geregeld . Ja wel de opening's tijden zelf opsporen , en geld bij je Vd lege kosten .