Na hoeveel weken/maanden mag men officieel een nieuwe telefoon eisen wanneer deze erg lang geleden ter reparatie is opgestuurd?

Ik heb dus laatst mijn Sony Xperia S ter reparatie opgestuurd, 2 mei om precies te zijn. op 15 mei stond op de site dat de reparatie bij de externe reparatiedienst zou beginnen.

Na heel veel mailtjes met vragen of ik 1) mijn geld terug mag hebben of 2) een nieuw toestel kan krijgen of 3) een leentoestel zou mogen hebben, wat allemaal niet kon, wil ik toch een keer mijn telefoon weer terug. 15 mei is de reparatie begonnen maar mij is verteld dat de onderdelen ter reparatie (het scherm) nog niet leverbaar zijn, dat ook de leverdatum onbekend is.

Toen schoot ik echt even van mijn stoel. Ik ben nu anderhalve maand mijn telefoon al kwijt zonder dat er maar iets aan is gedaan in principe. Ik heb mijn telefoon zelfs nog net geen maand kunnen gebruiken voor er problemen op traden (N.B. het scherm gaf gele vlekken, bekend probleem bij dit toestel).

Nu vraag ik me dus af na hoeveel tijd ik eindelijk het RECHT heb om iets te eisen. Persoonlijk vind ik dit echt belachelijk hoe lang dit moet duren, maar blijkbaar heb ik het recht niet om een nieuw toestel te eisen of eventueel zelfs mijn geld terug te eisen. Welke rechten heb ik in dit geval dan wel?

Ik ben het wachten zat. Ik wil mijn splinternieuwe smartphone terug!

P.s. ik heb mijn Sony Xperia S gekocht op Belsimpel.nl, mocht het uitmaken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K

Het beste antwoord

De wetgever noemt geen termijn in dagen/weken/maanden maar spreekt van een 'redelijke termijn'. Ik vind overigens 1 1/2 maand niet redelijk.

Je zou het volgende kunnen doen: brief (bij voorkeur aangetekend) naar verkoper waarin je hem tot moment X de tijd geeft om alsnog de reparatie gereed te krijgen, zeg 2 weken. Als verkoper hieraan niet voldoet, stel je dat je geld terug wilt (als dit redelijk is gezien hetgeen vermeld is in 1c) of dat je het toestel terug wil om het elders te laten repareren en vervolgens de kosten in rekening zult brengen aan de winkel (6e lid)

Het Burgerlijk Wetboek (7:21) zegt het volgende:

Artikel 21
1 Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a aflevering van het ontbrekende;
b herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, (...)

2 De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.

3 De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.

4 Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.

5 Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.

6 Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen. "
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb een naam van de contact persoon gevonden,.je brief naar iemand persoonlijk sturen heeft vaak meer effect.
https://www.qshops.org/consumenten/leden/mobielwerkt-b-v
Pieter2011
11 jaar geleden
Toevallig heb ik nét een review geschreven over die webwinkel: http://www.kieskeurig.nl/belsimpelnl/winkelbeoordeling/uniek/pieter_020/bc46ec5cff6b51cec12574a9004f2200/5113976
Niet alleen uit mijn verhaal maar ook uit de beoordelingen van anderen blijkt dat de winkel zoveel mogelijk problemen afschuift naar derden. Mijn advies: blijf de webwinkel aanspreken op hun wettelijke verplichtingen, desnoods met kopieën aan Samsung. En plaats dit soort vragen ook op websites als Kassa en Radar, want dat zet een beetje extra druk op de ketel.

Andere antwoorden (1)

Vervelend probleem!

Volgens de consumentenwetgeving heb je recht op een deugdelijk product. Het product was niet deugdelijk, dus je bent terug naar de winkelier gegaan om aan hem of haar te vragen om het euvel te verhelpen. Het is in beginsel aan de winkelier of zij het product proberen te repareren of dat ze een vervangend exemplaar geven. Er wordt dus van de consument verwacht dat je akkoord gaat met het tijdelijk niet kunnen gebruiken van het product terwijl de koper er mee aan de slag kan.

Maar artikel 21 lid 6 uit deel 7 van het burgerlijk wetboek zegt het volgende:
"Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen."

Dat betekent dus dat je de verkoper nog een uiterste, redelijke, termijn (bijvoorbeeld 2 weken) geeft om het euvel te verhelpen, waarna je het toestel gerepareerd terugverlangt. Als dat niet gebeurd is, mag je het ergens anders laten repareren, en de rekening naar de verkoper sturen.

Het kan zijn dat dat niet genoeg is: het kan zo zijn dat de schermpjes niet meer te verkrijgen zijn, of dat ieder reparatiebedrijf erop te wachten zit. In dat geval kan het dus geen kwaad om eens bij andere bedrijven te informeren of ze je eventueel gelijk zouden kunnen helpen.

Het alternatief is om de koop te ontbinden (artikel 22). Maar hiervoor moet de verkoper ook een redelijke termijn hebben om het toestel te repareren, dus ook hier moet je een brief of email met een uiterste, redelijke, termijn sturen. Als je de koop dan ontbindt dan krijg jij je geld terug en mag de verkoper het toestel houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb gevraagd of ik mijn geld terug kon krijgen of een compleet nieuw toestel kon krijgen, maar ik kreeg een enigszins nette mail terug waarin werd uitgelegd dat zij (Belsimpel.nl) niet verantwoordelijk waren voor de reparatieprocedure. Ik heb het toestel nu al anderhalve maand niet, dit lijkt me toch al lang voorbij 'redelijk'. Heb ik nu dan ook het recht om mijn geld terug te eisen dat zij het toestel kunnen houden zoals het nu is? Volgens de site blijkbaar niet...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik citeer, uit de mail van de verkoper:
"De fabrikant staat het ons niet toe zelf de garantieprocedure op ons te nemen. Wij kunnen dus geen geld terug geven of een nieuwe telefoon aanbieden" Moet ik anders juridische stappen nemen? Dat lijkt me een beetje vergaand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de eerste plaats heb je niets te maken met de fabrikant. Met zulke zaken moet je je niet af laten schepen. Je hebt te maken met de partij die je het toestel verkocht heeft. In het geval dat je het toestel met een abonnement gekocht hebt, wordt het een tandje ingewikkelder. Is de partij dan de mobiele telefoonaanbieder en belsimpel.nl slechts een tussenpersoon, of heb je wat betreft de telefoon alleen te maken met belsimpel.nl? Het zal er in de praktijk vanaf hangen wat er in de overeenkomst staat. Vaak 'koop' je bij dit soort aanbiedingen de telefoon van de telefoonwinkel, waarbij de mobiele aanbieder het toestel aan de winkel vergoedt. Maar soms koop je het toestel direct bij de mobiele aanbieder. Ik ga er in jouw geval van uit dat je het toestel bij de winkel gekocht hebt, anders hadden zij het reparatieverzoek in het geheel niet aangenomen. Maar controleer dit! 'Juridische stappen' klinkt altijd zo dreigend en opjuttend. Ik zou zeggen, volg gewoon de letter van de wet. Stap 1:
Zoek uit of je bij een reparatiebedrijf in de buurt je telefoon zou kunnen repareren. Controleer dan gelijk of de onderdelen op voorraad zijn. Stap 2
Stuur belsimpel.nl een brief met het woord 'ingebrekestelling' in de titel. Geef ze een redelijke termijn om het probleem op te lossen, of met een redelijk voorstel te komen om de reparatie te overbruggen (een vergelijkbaar leentoestel). Als je het toestel ergens anders kunt laten repareren, zet er ook in dat je, als ze het toestel niet op tijd kunnen repareren, dat ze het dan terug mogen sturen, zodat je het op hun kosten ergens anders kan laten repareren. Kan je dat niet, dan kan je het laatste weglaten en na afloop van de periode nogmaals een brief waarin je de koop ontbindt en hen aangeeft dat ze de kosten voor een vervangend toestel moeten vergoeden, danwel een nieuw toestel moeten sturen. Als je de brieven aangetekend verstuurd, dan moet het goed komen. Zo niet, stuur me dan een bericht en dan kijken we verder ;-)