5 jaar geleden product verkocht maar klant heeft deze nooit opgehaald is het nu weer van ons?

Gaat om een ouwe vrachtwagen, is nooit overgeschreven, kenteken niet afgegeven, klant heeft ook geen factuur daardoor. Nu na 5 jaar trekt ie aan de bel. Vrachtwagen is inmiddels weer door ons verkocht. Voor de verkoop hebben wij wederom geprobeerd deze meneer te bellen, geen gehoor. Blijkt nu dat hij in de gevangenis zat!? kan hij na 5 jaar het product nog opeisen? hij heeft geen factuur of betalingsbewijs, lijkt mij dat hij niet zoveel eisen kan. Wij betalen huur voor onze loods zo ook waar 5 jaar lang die vracht wagen stond, die na 5 jaar ook minder waard is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
jc54
9 jaar geleden
Als hij niet kan aantonen dat hij de eigenaar is, dan is er voor hem niets te halen of te eisen.
Als hij destijds wél betaald heeft, dan is het niet netjes geweest om dit product achter zijn rug om door te verkopen. (Wel begrijpelijk als hij niet meer traceerbaar was). Het lijkt mij dan alleszins redelijk om hem schadeloos te stellen en het destijds betaalde bedrag terug te geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja , zat de meneer in het gevang voor geweld pleging !?!!:) Geef de man een eerlijk gedeelte van het geld terug . Maar vraag wel bewijs , daarbij van uit de gevangenis had hij heus een mail of briefje kunnen sturen .

Het beste antwoord

Nee, hij kan na 5 jaar het product niet meer opeisen. Want dat verjaart na precies vijf jaar.

"De rechtsvordering tot nakoming van een overeenkomst (bijvoorbeeld een lening, of een koopovereenkomst) verjaart 5 jaar nadat de vordering opeisbaar is geworden (bij betalingsverplichtingen is de vordering eerst opeisbaar na de uiterste betaaltermijn van bv. de factuur). Ook de vordering tot levering van een reeds betaald maar nog niet ontvangen product, verjaart na 5 jaar."
escape
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord had al gehoopt op verjaring. Zijn advocaat mailt ons dat zijn cliënt het volledige bedrag terug eist, na aftrekken van alle kosten, is nu verkocht voor oud ijzer prijs, blijft er weinig over voor zijn cliënt lijkt mij. Wij weten niet eens die klant zijn naam (precies) adres etc... Ook is er niets te vinden op papier destijds. Geen aankoop bewijs, betalingsbewijs, geen overschrijving.. om tegemoet te komen willen wij het rest bedrag terug betalen. als dat er al is...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt mij een nette oplossing.Ik denk dat je klant nog blij moet zijn dat je hem een eventueel tekort niet in rekening brengt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijke uitleg +