Post van mij, is tijdensproces bij TNT losgetrokken, staat op hun etiketten, komt leeg aan, willen geen schade vergoeden, dit is wanprestatie?

Comebag, bovenzijde extra afgeplakt, daarin een plasic zakje, daaribrief, met daar tussen MTG kaarten. Onderzijde is losgetrokken, en plakken stickers op tijdens verwerkingsproces gebeurd, en komt leeg aan bij ontvanger. Is bij door hun stukgemaakt, erkennen met de sticker,maar willen niets vergoeden?!

Weet jij het antwoord?

/2500

Je bent akkoord gegaan met de voorwaarden en nu heb je alleen recht op een vergoeding in de volgende situaties: Is de inhoud van uw brief of pakket beschadigd, ontbreekt deze geheel of gedeeltelijk, is deze geopend of raakte de verpakking beschadigd? Dan kunt u in aanmerking komen voor een schadevergoeding. De voorwaarden hiervoor zijn: u bent de verzender u maakt gebruik van één van de volgende diensten: Brief Aangetekend: de vergoeding is maximaal € 50,- Pakket Aangetekend: de vergoeding is maximaal € 500,- Brief met Betaalservice: de vergoeding is maximaal € 500,- Pakket met Betaalservice: de vergoeding is maximaal € 500,- Brief met Verzekerservice: de vergoeding is maximaal € 5500,- Pakket met Verzekerservice: de vergoeding is maximaal € 5500,- Schade die aan deze voorwaarden voldoet, geeft u door aan onze Klantenservice. Voor brieven en pakketten die niet verzekerd zijn, kunt u volgens de Vervoersvoorwaarden geen schadevergoeding aanvragen. Natuurlijk kunt u wel bij onze Klantenservice melding maken van beschadigde post zodat wij de betrokken postbezorger kunnen aanspreken.

Bronnen:
http://www.postnl.nl/voorthuis/klantenserv...

Een schriftelijke klacht naar hun richten om hun in gebreke te stellen en een vergoeding eisen voor de waarde van de verloren/ beschadigde goederen. Dit kan u wellicht bewijzen aan de hand van aankoop nota, evt een foto bijvoegen. Ook eens zien of die geen ombudsman hebben en die evt eens bellen met uw grieven.

Waarschijnlijk heeft de envelop dan klem gezeten tijdens het verwerkingsproces, dan maken ze met een mes de onderkant van de envelop open zodat de inhoud eruit kan en de machine verder gaat. Als de brief met een normale frankering is verstuurd heb je geen recht op vergoeding, dan had de post verzekerd verstuurd moeten worden, en was de brief waarschijnlijk ook een ander traject ingegaan waarbij het risico kleiner was geweest.

Helaas, je hebt pech. De Postwet 2009 stelt (artikel 29 lid 1): "Een verlener van de universele postdienst is voor schade als gevolg van verlies, beschadiging of vertraagde aflevering van binnenlandse poststukken slechts aansprakelijk indien door de afzender gebruik wordt gemaakt van een wijze van vervoer waarbij een poststuk volgens daartoe in de algemene voorwaarden van het postvervoerbedrijf te stellen regels wordt geregistreerd." Dus het is helaas bij wet vastgelegd dat als de levering niet verzekerd was, dat er dan geen schadevergoeding in zit. Er is een uitzondering (artikel 29 lid 5): "Een verlener van de universele postdienst kan zich niet beroepen op een uit de voorgaande leden van dit artikel voortvloeiende uitsluiting of beperking van zijn aansprakelijkheid voor zover de schade is ontstaan uit zijn eigen handelen of nalaten, geschied hetzij met het opzet die schade te veroorzaken, hetzij roekeloos en met de wetenschap dat die schade er waarschijnlijk uit zou voortvloeien." Maar let wel: hierbij moet jij aan kunnen tonen dat PostNL opzettelijk het pakket beschadigd heeft, danwel nalatig is geweest wetende dat het pakket kapot zou gaan. Dat lijkt mij zeer lastig te bewijzen.

Bronnen:
http://www.st-ab.nl/wetten/1113_Postwet_2009.htm

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100