Mag je zonder toestemming foto’s met kentekengevens op internet plaatsen?

Soms kom je een foto tegen van een voertuig waarvan het kenteken duidelijk leesbaar is, waarbij zeer aannemelijk is dat de persoon die de foto plaats daarvoor geen
toestemming heeft gegeven.

Bijvoorbeeld
http://www.goeievraag.nl/vraag/merk-type-auto-foto.293082#%26from%3demail%26source%3dcomment_new

Mag dat? , en waar kan ik eventuele wettelijke regelingen of uitspraken hierover vinden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie Vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gegeven = verkregen

Antwoorden (2)

De relevante wetgeving is de wet bescherming persoonsgegevens, die kan je vinden op de website van het College Bescherming Persoonsgegevens, http://www.cbpweb.nl/pages/ind_wetten_wbp.aspx

Waar het om gaat is dat er gegevens in een bestand zijn opgenomen, en iets is een bestand als het geordend is, volgens bepaalde zoekcriteria toegankelijk is en toegankelijk is voor meerdere personen.

In dit geval betreft het wel in een bestand opgenomen gegevens (de foto staat in de database van Goeievraag) maar de zoekcriteria zijn niet relevant: je kunt niet zoeken op het kenteken, noch op de locatie waar de foto is genomen.

Dat verandert wanneer er in de tekst van de vraag of een van de antwoorden wel het kenteken of die locatie wordt genoemd, want dan is die tekst op te zoeken in de database en is het een aantasting van de privacy.
12 jaar geleden
crispy
12 jaar geleden
Precies. Dat is wat ik zeg...
Als eerste rijst de vraag kan ik uit de foto afleiden van wie die auto is en wat doet hij daar.

Neen is niet mogelijk, wet op de privacy kan dan ook hier nimmer van toepassing zijn, er wordt namelijk geen enkele privacy van iemand geschonden.
Dit is wel in tegenstelling van wat de Europese toezichthouder heeft bepaald, de verordening die de toezichthouder Google heet opgelegd heeft met de buitenlandse kentekenregistratie en de wet op de privacy te maken, in het buitenland is een kenteken terug te herleiden naar gemeente, regio of streek, in Nederland valt het in zijn geheel niet terug te geleiden en is er ook niets wat een kenteken aan een persoon koppelt, hierdoor kan een persoon nimmer aanspraak maken op de wet op de privacy.

Een dergelijke Nederlandse foto moeten we dan ook zien als elk andere foto die genomen is op een openbare plek en die zonder problemen gepubliceerd mag en kan worden, zou dit niet meer mogen komt elke nieuwsdienst en filmmaker in de problemen als ze ergens van een straat beelden maken waar verschillende passanten de camera passeren of benaderen.

Is de auto mogelijk betrokken bij een misdrijf danwel overtreding moet het kenteken wel onleesbaar worden gemaakt, dit om de privacy van de bestuurder eigenaar in de toekomst veilig te stellen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Rectificatie:

`zou dit niet meer mogen komt elke nieuwsdienst en filmmaker in de problemen als ze ergens van een straat beelden maken waar verschillende passanten de camera passeren of benaderen.`

Moet zijn:

zou dit niet meer mogen komt elke nieuwsdienst en filmmaker in de problemen als ze ergens van een straat beelden maken waar verschillende passanten de camera passeren of naderen.