Hoe hoog is de vermogentoets in de zorg?

Hoe hoog is de vermogentoets voor de zorgtoeslag 2014 in de zorg?
ik ben alleenstaande van 63

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

"Sinds 2013 telt uw vermogen uit Box 3 van de inkomstenbelasting mee voor uw recht op zorgtoeslag. Dat is bijvoorbeeld uw spaargeld of beleggingen, maar de eigen woning valt hier niet onder.

Is uw vermogen hoger dan het heffingsvrije vermogen plus € 80.000? Dan heeft u geen recht meer op zorgtoeslag. Het heffingsvrije vermogen is € 21.139 voor alleenstaanden (..._. Uw vermogen mag dus niet hoger zijn dan:
€101.139 als u alleenstaand bent (...)

Voor 2014 is deze nog onbekend en de zorgtoeslag gaat op de helling:

"Het kabinet gaat de huidige toeslagen stroomlijnen en vereenvoudigen door de invoering van de huishoudentoeslag. In de huishoudentoeslag zullen de huidige zorgtoeslag, kindgebonden budget, huurtoeslag en een ouderencomponent worden geïntegreerd tot één toeslag per huishouden met één afbouwpercentage. Dit sluit beter aan bij de draagkracht van huishoudens, omdat het afbouwpercentage onafhankelijk is van het aantal toeslagen of het inkomen. Bij de huidige toeslagen heeft iedere toeslag afwijkende regels rond de afbouw. Dit is ingewikkeld, zeker bij mensen die verschillende toeslagen ontvangen waardoor het afbouwpercentage stapelt en de marginale druk hoog is. De huishoudentoeslag maakt dit eenvoudiger en transparanter."
http://www.zorgtoeslag-2014.com/zorgtoeslag-2014-miljoenennota/

Hoe die regeling rond de 'huishoudentoeslag' eruit gaat zien, moeten we nog afwachten. Als de vermogenstoets 'erin blijft' (dat verwacht ik wel) en de belastingsystematiek niet verandert, zal als peildatum het vermogen per 01/01/2014 gaan gelden.
Computoon