Welke wet zegt dat een gerechtelijke uitspraak je gezondheid niet mag schaden?

Mijn vriendin is door haar man lichamelijk, emotioneel en financieel mishandeld. Zij heeft diagnoses PTSS, Narcistisch Slachtoffer Syndroom (officiele diagnoses) en is sucicidaal sinds de rechtbank heeft uitgesproken dat zij haar mishandelaar partneralimentatie moet betalen. (zij is draagkrachtig, hij behoeftig). Betalen van haar mishandelaar is voor haar zeer traumatisch omdat haar mishandelaar haar altijd dwong veel geld af te staan aan hem. De week voor de betaaldatum van de PA heeft zij 2 suicidepogingen ondernomen en slikt ze medicatie en loopt ze onder behandeling van het GGZ.
Advocaat heeft ze natuurlijk. Maar we moeten zelf ook huiswerk maken.
Is er een wet die bepaalt dat een uitspraak nooit iemand zijn leven in gevaar mag brengen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (1)

Zo'n wet is er - in algemene zin- niet.
Partneralimentatie is verder een plicht, waar je eigenlijk nooit onder uit komt.
tinus1969
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
@tinus1969lees dit eens
https://www.alimentatiewijzer.nl/nieuws/geen-alimentatie-na-mishandeling.html
LeonardN
3 jaar geleden
Ja gelezen. En nu?
Edraket
3 jaar geleden
Haha.
Eigen schuld dikke bult.
Een paar dagen geleden antwoordde ik op een vraag, dat je nooit moet trouwen omdat je dan onderhoudsplicht hebt, wat de meeste mensen zich niet realiseren. Op mijn antwoord kreeg ik een aantal minnen en een lezer schreef dat ik een egoïst was.
Ik denk dat ik gelijk had/heb.
Miekie77
3 jaar geleden
Narcistisch Slachtoffer Syndroom is geen officieel vastgesteld syndroom volgens de DSM-5. Dat wil niet zeggen dat de symptomen er niet zijn, echter dit is geen 'officiële' diagnose. PTSS en Narcistische persoonlijkheidsstoornis overigens wel.