Kunnen de makers van een virus strafbaar worden verklaard aan dood door schuld?

Dit naar aanleiding van het volgende bericht dat ik vandaag in de krant gelezen heb:
_____________________________

Virus oorzaak van vliegramp

Besmetting van de boordcomputer met ’Trojaanse paarden’ is een van de belangrijkste oorzaken geweest van het vliegtuigongeluk op 20 augustus 2008 in Madrid, waarbij 154 mensen omkwamen. Dat blijkt uit een rapport van vliegmaatschappij Spanair.

Na uitvoerig onderzoek blijkt dat er tijdens de voorbereiding op de vlucht van Madrid naar Gran Canaria geen alarm is geslagen, nadat in korte tijd tot driemaal toe een vliegtuigonderdeel defect was geraakt. Het waarschuwingssysteem kon door het computervirus niet alert reageren op de signalen van betrokken onderhoudsmonteurs. Normaal gesproken ontvangt de bemanning een bericht dat in een dergelijke situatie niet kan worden opgestegen.
_____________________________

Als ze de makers van het betreffende virus al ooit weten te vinden, zouden deze dan kunnen worden vervolgd voor dood door schuld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Volgens artikel 307 Sr is door schuld: "Hij aan wiens schuld de dood van een ander te wijten is".

Belangrijkste vraag is daarom of de dood van de ander aan de maker te verwijten is. De dader moet daarom een keuzemogelijkheid hebben gehad, zijn gedrag moet vermijdbaar zijn geweest. Dat is in ieder geval geen drempel nu bewust gekozen is om het virus te maken en te verspreiden. De verkeerde keuze zou hem dan vervolgens kunnen worden aangerekend.

Nu is een verkeerde keuze alleen aan te rekenen als de maker van het virus de gevolgen van zijn keuze kon overzien. De beslissende factor voor je vraag is daarom of de dader moest weten dat het virus tot gevolg kon hebben dat iemand zou overlijden. Alleen dan kan hem immers de dood van een ander worden toerekend. Dit is moeilijk te zeggen en zal afhangen van de omstandigheden van het geval.

Ik zou zelf zeggen dat dit niet snel het geval zal zijn bij een gewoon computervirus. Dit zou bijvoorbeeld anders kunnen zijn als het virus speciaal zou zijn ontworpen om vliegtuigapparatuur te ontregelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

je zou ook kunnen zeggen dat de luchtvaartmaatschappij niet voorzichtig geweest zijn met hun software en zo een virus hebben toegelaten ..... ik denk dat je ze wel kan aanklagen maar dat het nog een hele kluif word om ze te veroordelen.
Ze hebben nooit de bedoeling gehad om die mensen om te brengen , en hadden ze kunnen weten dat hun trojan zulke ernstige gevolgen zou kunnen hebben ?....
ik kan mij herinneren dat ook in ziekenhuizen doden door dit soort dingen zijn gevallen , maar weet niet of daar ooit hackers voor veroordeelt zijn .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar de vraag is toch kunnen ze hiervoor veroordeeld worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie antwoord hieronder , en ik ben geen spaans jurist , het is heel moeilijk om op voorhand een uitspraak van een rechter te voorspellen in een unieke zaak .... maar als antwoord geef ik dan NEE
Het is volgens mij nogal optimistisch om op deze vraag een antwoord te verwachten op dit forum : mocht dit ooit tot een rechtzaak komen, dan zou dit maanden in beslag nemen en tientallen advocaten en specialisten vergen. En een eventueel vonnis zou dan nog met veel als-en en maar-en zijn...