Wat kost een echtscheiding ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
itsme
12 jaar geleden
Ongeveer de helft, en dan nog iets meer.

Antwoorden (4)

als je het er samen over eens bent een zelf een echtscheidingsconvenant maakt. Daarna 1 advocaat samen neemt hooguit 700
ronron1212
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
plus de helft van je bezittingen.....
ronron1212
12 jaar geleden
Dat ligt er aan of je in gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden bent getrouwd. Je pensioen opbouw over de huwelijkse periode moet je wel delen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maardat geldt alleen voor het ouderdomspensioen onder aftrek van het nabestaandenpensioen.
Ha, die Gast58165;

Behalve veel geld volgens mij jaren van je leven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grootste kostenpost is je advocaat. Jij moet je eigen advocaat betalen en gemiddeld vraagt een advocaat 150 tot 200 euro per uur. Vaak kun je onderhandelen over het uurtarief. Als je scheiding niet al te ingewikkeld is, kun je misschien beter vooraf een vaste prijs afspreken. Die ligt meestal rond de 2500 euro. Hoe moeilijker de scheiding is, hoe meer uren de advocaat maakt. Op die manier kan een ingewikkelde scheiding zomaar tienduizenden euro's kosten.

Verder kost het bezoek aan de rechtbank ongeveer 190 euro, dat noem je griffierecht. Een deurwaardersexploot, een bezoekje van de deurwaarder aan je partner, kost 60 euro. Ten slotte kunnen daar nog de eventuele kosten van een notaris, een accountant of een therapeut bij komen.

Het meeste geld ben je kwijt aan je advocaat, dus daar kun je ook het meeste op bezuinigen. Gebruik je advocaat niet om je verhaal kwijt te kunnen, daarvoor is hij veel te duur. Hij is er puur voor het behartigen van jouw belangen. Neem dus alleen contact met hem op als het echt nodig is en houd de contacten zo kort mogelijk.

Waarschijnlijk probeert jouw advocaat ook om je in zo kort mogelijke tijd uit te leggen wat hij aan het doen is. Het is daarom belangrijk dat je goed voorbereid bent, zodat je zijn verhaal beter en sneller snapt. Lees daarom deze website goed door. Op deze site kun je immers in jouw tempo gratis informatie verzamelen.

Advocaatkeuze
Hoe lang een echtscheidingsprocedure duurt en hoeveel het gaat kosten is ook afhankelijk van je advocaatkeuze. Je kunt bij een scheiding kiezen voor:

ieder een eigen advocaat
een gezamenlijke advocaat
een echtscheidingsbemiddelaar/mediator
Kies je allebei voor een eigen advocaat, dan kan het lang gaan duren omdat je lijnrecht tegenover elkaar staat. Als je partner al een eigen advocaat heeft ingeschakeld, zul jij ook een eigen advocaat in de arm moeten nemen. Hoe langer het proces duurt, hoe meer het gaat kosten.

Als het je lukt om samen in hoofdlijnen tot afspraken te komen, dan kun je besluiten een gezamenlijke advocaat te nemen. De begeleiding van de advocaat is beperkt tot enkele gesprekken en de procedure hoeft niet lang te duren.

Hoe lang mediation duurt en hoeveel het gaat kosten is afhankelijk van de zaken die geregeld moeten worden. Gemiddeld is een echtscheidingsbemiddelaar tien tot vijftien uur met een echtscheidingszaak bezig. Het doel van mediation is samen in goed overleg de scheiding regelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast veel kosten voor rechterlijke bijstand..ten voordele van je advocaat dus..kost een echtscheiding jou en hen die aan jouw kant staan, heel veel tranen..

Groet,

Ton