Nee, in beginsel is dat niet mogelijk, behalve als de schade bijvoorbeeld opzettelijk is gemaakt.

https://www.wetrecht.nl/mag-uw-werkgever-schadevergoeding-van-u-eisen
De hoofdregel is, dat een werkgever moet weten dat er fouten kunnen worden gemaakt. Daarom moet hij ook voor de eventuele schade opdraaien. Het vorderen van schadevergoeding van een werknemer is dus in beginsel niet mogelijk.

Dat geldt voor alle soorten schade. Het betreft dus zowel schade die de werkgever zelf loopt (bijvoorbeeld doordat een werknemer met de bedrijfsauto een botsing maakt) als schade die een derde loopt (bijvoorbeeld doordat een werknemer een fout maakt, waarna de werkgever aansprakelijk wordt gehouden door de klant op grond van zijn risicoaansprakelijkheid voor medewerkers). In beide gevallen is het vorderen van schadevergoeding van de werknemer niet mogelijk: hij is niet aansprakelijk.

UItzondering
Verdere uitzonderingen
Zoals bij elke juridische regel, zijn ook hier uitzonderingen van toepassing. Zo is de werknemer in een aantal gevallen wél aansprakelijk voor schade:

Wanneer de werknemer de schade opzettelijk heeft veroorzaakt. Dit komt uiteraard niet vaak voor: de meeste werknemers veroorzaken geen opzettelijke schade. Komt het al voor, dan is het vaak erg lastig te bewijzen voor de werkgever dat de schade opzettelijk is toegebracht.
Wanneer de werknemer bewust roekeloos is geweest. Bewuste roekeloosheid is echter volgens de jurisprudentie niet snel aanwezig, aangezien de werknemer vlak voordat hij de handeling uitvoerde, bewust moest zijn geweest dat hij roekeloos was.
Ten slotte is er nog een restcategorie: de omstandigheden van het geval kunnen, mede gelet op de aard van de arbeidsovereenkomst, ervoor zorgen dat een werknemer schadevergoeding moet betalen aan de werkgever. Of hier sprake van is, moet uiteraard per geval worden bekeken. Zeker is wel, dat vrijwel elk beroep van een werkgever op deze categorie wordt afgewezen in de praktijk.
LeonardN
een jaar geleden