Mag de kapper naar je BSN nummer vragen?

Een huisgenoot wilde vandaag alvast een afspraak maken bij de kapper in het centrum. Die vroeg later om zijn BSN. Dat vond mijn huisgenoot nogal merkwaardig, dus die afspraak is niet doorgegaan. Corona of niet: mag de kapper zomaar naar je BSN nummer vragen? Dit hoort toch helemaal niet?

1.9K
Utrecht
3 jaar geleden
Een BSN nummer heeft geen enkele relevantie met een afspraak bij de kapper.
Onzin dus om daar naar te vragen, misschien zelfs wel illegaal.
KeesWim
3 jaar geleden
Vermoedelijk het te maken met bron- en contactonderzoek na een besmetting?
Thecis
3 jaar geleden
@KeesWim
Ja, daar heeft het mee te maken ja. Maar dan mag het nog steeds niet. Voor het bron- en contactonderzoek behoort gevraagd te worden naar naam en adresgegevens. Niet naar je BSN nummer.

Het beste antwoord

Hij behoort het niet te vragen, het gaat hem niets aan.

"Het BSN nummer is een nummer dat bedoeld is voor de communicatie tussen burger en overheid, waarbij het gebruik van een persoonsnummer nodig is voor het identificeren en registreren van personen en voor de gegevensuitwisseling tussen overheidsorganen onderling. Het voordeel van een BSN nummer is dat burgers hun persoonsgegevens niet bij elke overheidsorganisatie steeds opnieuw hoeven aan te leveren.

In Nederlandse regelgeving is bepaald dat een BSN nummer verwerkt mag worden als er in de wet staat dat jouw organisatie bevoegd is om het BSN te verwerken óf als het in lijn is volgens de doeleinden van de wet."

Daar valt een kapper niet onder.
Computoon