Wie betaald de schade? Rondom mijn huis, overal eikenbomen en die gooien nu met eikels.

De bomen zijn van; de L.buren- de R.buren- de Achterburen(eigenaar bungalowpark) van mijzelf en aan de voorkant van de gemeente.
Stel ik heb bezoek, en er komt schade aan mijn bezoekers auto, bij wie verhaal ik de schade en hoe toon ik aan van wiens boom die eikel is?

Toegevoegd na 29 minuten:
Begrijp me goed hoor, ik vind de bomen prachtig dus dat is het niet. Die van de L. burn houden we zelf wat bij want die eigenaar is 86 jr.
Die van het park houden we ook bij want het staat op een dode hoek van het park/bos waar niemand naar omkijkt.
Die van ons zelf houden we ook bij al weten we op de erfscheiding niet eens welke boom nu van wie is.
Onze R. buren wilden 6 bomen verwijderen maar kregen vergunning voor 4.
De gemeente zaagt ook wat af en toe maar nu met al die regen en de bomen nog teveel in het blad, regent het hier eikels en met grote regelmaat ook takken.
Daarom mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
8.5K

Het beste antwoord

Ik heb begrepen dat zowel vruchten als vallende takken een logisch gevolg zijn van processen als wind en seizoenen in de natuur en dat niemand daar aansprakelijk voor gehouden kan worden. Valt er wat op jou auto dan had je die daar niet neer moeten zetten, zelfs wanneer die boom oud en gebrekkig is.

Je zou met de wijkorganisatie of anders de gemeente kunnen overleggen of er een vrijwillig uitstervingsbeleid voorgesteld zou kunnen worden voor overlastgevende bomen. Bomen kunnen heel goed teruggesnoeid worden, zelfs tot de stam, en lopen dan heel mooi uit. Zelfs omgehakte bomen zijn vaak binnen een paar jaar weer mooie struiken en een oude boom eerder omhakken is vast niet zo een probleem. Als tegenprestatie zou de gemeente dan kunnen helpen met het afvoeren van de takken en stronken in plaats van steeds dat wat er af valt. Het is dan ook goedkoper om een groenbedrijf met kettingzagen te laten komen. Soms vernielen wortels paden en muren. Dus gooi het over die boeg.

Wel ben je gerechtigd om overhangende takken te verwijderen nadat je dat van de buren hebt geëist. Je bent dan trouwens verplicht om hun de resten aan te bieden. De gemeente gedoogd het overhangen in de openbare ruimte meestal maar kan hiertegen ook actie ondernemen als er te veel hinder ontstaat of het ontsierend is. Veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons staan overal eikenbomen, je kunt er alleen maar onder parkeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt +je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord, bedankt!

Andere antwoorden (7)

Die schade is niet te verhalen.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel +je
Het is eigen risico voor degene die schade ondervindt.
Stel je loopt in een bos vol Eiken en er komt een eikel naar beneden en je hebt daarvan schade, dan is er ook niemand aansprakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel. +je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GG
Vallende eikels is geen verhaal punt. Dat is een natuurlijkgebeuren van die bomen. Je kan verwachten dat je eikels op je auto kunnen vallen als je ze daar parkeert. Vallende takken met een storm is weer een andere verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ieder geval niet de eigenaar van de bomen.

Of je bij schade door natuurinvloeden uitgekeerd krijgt ligt puur aan de polisvoorwaarden van de autoverzekering.

Je hoeft niet aan te tonen waar de eikel of tak vandaan is gewaaid of waar hij thuis hoorde.

Enige voorwaarde is dat de veroorzaakte en geconstateerde schade te herleiden moet zijn aan natuursinvloeden. Ben je hiervoor verzekerd, dan vergoed de autoverzekeraar dit.

Overigens, voor een eikel (die uit de boom) is de kans op schade aan een auto echt nihil. Wees blij dat er geen palmbomen staan ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Palmbomen, haaaaaaaaa, passen niet echt in een beschermd Nederlands natuurgebied. ;)"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt. +je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja die kokosnoten hè? Lastige dingen. :-)
Graag gedaan en jij ook bedankt.
De verzekering van je auto dekt dat gewoon in ieder geval voor schade aan je auto. Vanaf WA+ PLUS of beperkt Casco bent u verzekerd tegen diefstal, ruitschade maar ook voor Natuurschade etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eikels veroorzaken geen schade aan auto's, die zijn te licht om een deuk(je) in het dak te veroorzaken. Er kan natuurlijk wel immateriële schade ontstaan door een schrikreactie. Dat komt soms voor bij oorlogsveteranen.
Als je eikels figuurlijk bedoelt moet je dit antwoord als ongelezen beschouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die figuurlijke vallen hier in Drenthe (nog) niet uit de bomen ;)"
+je en bedankt, dit laatste gaf een glimlach.
Als je echt denkt dat vallende eikels deuken in auto's kunnen maken, zou ik je een betere auto adviseren. Of tik een paar oude dekens op de kop en leg een deken over auto's van bezoekers heen.
Verder kun je niets doen behalve wachten tot de herfst voorbij is.
Kun je aantonen dat je schade hebt, dan leg je dat bij je verzekering neer en die zoekt het dan wel uit.