Wat gebeurt er als je een B.V. opent, maar de DGA van de B.V. geen loon geeft van min. €45.000?

1 van de voorwaarden van het opstarten van een BV is dat de DGA (directeur grootaandeelhouder) een minimaal salaris betaald van 45.000 euro. Om vele redenen kan het de moeite waard zijn om een BV op te starten (bijvoorbeeld omdat een BV een eigen rechtspersoon is en je niet persoonlijk failliet gaat als het bedrijf failliet gaat). Maar wellicht dat het bedrijf niet altijd in staat in om de DGA minimaal 45.000 uit te betalen. Wat gebeurt er als je de DGA een lager salaris geeft?
Randvoorwaarden zijn:
- Lage bruto omzet (< 40k per jaar)
- Een iemand werkt in het bedrijf
- Gevestigd in Nederland
- Aantoonbare activiteiten en omzetten

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
ronron1212
3 jaar geleden
https://www.firm24.com/kennisbank/bv-oprichten/algemeen/dga-salaris/

Antwoorden (1)

Je moet dan alsnog de volledige IB betalen als het wel had gekund. Het salaris dat een BV (de holding) dient uit te betalen aan de DGA (directeur grootaandeelhouder) is door de Belastingdienst vastgesteld op minimaal €46.000,- per jaar. Kan je dit nog niet uitbetalen, omdat er nog niet genoeg omzet wordt gegenereerd? Dien met deze brief een verzoek in bij de Belastingdienst tot verlaging van het DGA-salaris. Vergeet dit niet! Anders moet je alsnog over dit vastgestelde loon inkomstenbelasting betalen. Ook al heb je het loon nooit ontvangen.
erotisi
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Dit gaat over een dubbele BV structuur. Gelden daar andere regels voor?
En wat kan je doen op de langere termijn (dus als het niet om een start up gaat)?
erotisi
3 jaar geleden
De regels daarvoor lijken mij niet anders te zijn.
Op de langere termijn kun je bijvoorbeeld de aandelen verkopen zodat je onder de 5% zit hierdoor vervalt de verplichting voor de directeur. Maar ook eventuelel fiscale voordelen. Maar failliet zul je er door de afgescheiden vorm nog steeds niet van raken