Is het indirect aanzetten tot zelfmoord strafbaar? (Nee ik heb geen plannen)

Ik las laatst een detective. Daarin heeft iemand een vrouw helemaal gek gemaakt wat tot gevolg had dat die vrouw arsenicum in nam.

Nu weet ik dat aanzetten tot zelfmoord strafbaar is.

Maar als je het zo zou doen als die vent in dat boek. Is het dan ook strafbaar?

Hij gaf haar de schuld van alles dat mis ging in haar leven. Miskraam, vader dood etc etc. En deed dat op zo'n manier dat zij dacht dat ze ongeluk bracht aan anderen. Zij werd steeds ongelukkiger en koos uiteindelijk voor de uitweg met arsenicum.

Zijn bedoeling was dat zij zelfmoord zou plegen. Maar uit eigen wil. Zonder dat hij zou zeggen "Toe maar, doe het maar."

6 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K

Antwoorden (1)

Art. 294 wetboek van strafrecht Een ander tot zelfdoding aanzetten

1.Hij die opzettelijk een ander tot zelfdoding aanzet, wordt, indien de zelfdoding volgt, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie.

2.Hij die opzettelijk een ander bij zelfdoding behulpzaam is of hem de middelen daartoe verschaft, wordt, indien de zelfdoding volgt, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie.

Artikel 293, tweede lid, is van overeenkomstige toepassing.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dat laatste betekent dat indien je het leven van een ander op diens uitdrukkelijke en ernstig verlangen beëindigt, en je geen arts bent, ook een langdurige gevangenisstraf boven je hoofd hangt.

Toegevoegd na 12 minuten:
Alleen zoals het in de vraag beschreven wordt, zal het moeilijk te bewijzen zijn. In een echte detective wordt de dader altijd ontmaskerd en is er waarschijnlijk bewijs dat het zijn bedoeling is geweest. Tsja, dan hangt hij.