tussenpad tussen 2 woningen is te smal om met mijn fiets door te kunnen; welk recht heb ik hier?

Kijk alstublieft even naar de bijgaande tekening, waarbij:
- ik woon op perceel 2
- percelen 2 t/m 9 hetzelfde achterpad gebruiken
- perceel 1 zijn eigen pad heeft

Het tussenpad (tussen percelen 4 en 5) is het pad dat de enige toegang verschaft tot de achtertuinen van percelen 2 t/m 9.
Perceel 4 en 5 hebben beide een schuur (schuur X en Y op de tekening), waardoor de breedte van het tussenpad hiertussen slechts 80cm breed is (rode vlak in tekening).
Dit heeft als gevolg dat ik mijn bakfiets niet mijn (perceel 2) achtertuin kan zetten.
Dit heeft als gevolg dat de bewoners van perceel 8 hun skelters niet achter huis kunnen zetten.

Kortom, mijn vraag is: is deze doorgang 80cm niet veel te smal, en waar wordt de minimale breedte bepaald? Is dit gemeentelijk beleid of zijn hier landelijke regels voor?
Welke wetgeving ligt hier ten grondslag?

Alvast veel dank.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het tussenpad is een zogenoemde vluchtroute. Op grond van het bouwbesluit dient een vluchtroute een breedte te hebben van 85cm. Bij ministeriële regeling kunnen afwijkende voorschriften worden gegeven. In de praktijk is een fietskar zelden breder dan 75 cm, de wettelijke maximale breedte voor een tweewielige fiets is 75 cm. De breedte van een mammoet skelter is meestal niet meer dan 79cm http://www.mammoetskelters.nl/actiemodellen/mammoet_40_1330331817.html

Het kadaster kan uitsluitsel geven waar de erfscheiding van de percelen 4 en 5 ligt. Als over de grens is gebouwd kun je eisen dat dit verwijderd wordt. Aankaarten bij de gemeente zal je denk ik zelf een hele boel werk hieromtrent besparen, ook als het eventueel wel op eigen grond staat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100