Wat moet je doen als je bij de Voedselbank eten moet halen, maar een bepaald dieet hebt?

Ik heb me altijd al afgevraagd: wat moeten mensen doen die bij de Voedselbank zitten, maar een bepaald dieet hebben? Sommige mensen zijn bijvoorbeeld zó allergisch voor een bepaalde stof/product, dat ze al doodziek worden als ze het alleen al aanraken. En sommige mensen hebben natuurlijk een bepaalde (geloofs)overtuiging, zoals geen varkensvlees eten, of vegetariër/veganist zijn. Hoe doen ze dat dan bij de Voedselbank?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K
ronron1212
9 jaar geleden
Bij de voedselbank moet je het doen met wat er aangeboden wordt de keuzes worden bepaald door de organisaties die voedsel aanbieden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn wel degelijk voedselbanken die hier rekening mee houden, met halal voedsel denk ik allemaal.
http://www.deweekkrant.nl/print?printid=2690229
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hoort niets te kiezen als je eten krijgt. Die mensen die jou at eten geven helpen jou en dan hoor je niet te kiezen of je dat wel wilt of niet!
ronron1212
9 jaar geleden
als dat voedsel wordt geschonken of beschikbaar gesteld crea.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als men voor de voedselbank in aanmerking, zit men echt aan het absolute minimum. Onze dorpelingen willen deze mensen hun laatste menselijke waardigheid niet afnemen. Als men een klein beetje tegemoet kan komen dan wordt dat gedaan.
Wij willen toch niet terug naar de tijd van de bedeling, aannemen en kop houden. Hopelijk wordt op Hoop van Zegen met Kniertje voor niemand werkelijkheid.
paulus811
9 jaar geleden
Angelo552, de vraag gaat hier over de situatie dat iemand een allergie voor een bepaald soort voedsel heeft. Dan kun je heel makkelijk roepen dat je niets te kiezen hebt, maar volgens mij heb je dan geen idee wat je zegt.

Het beste antwoord

Men kan niet aangeven wat men in het pakket wil hebben. Men krijgt het pakket met het voedsel zoals het is samengesteld. Dat is de basis van de producten die in die week zijn verstrekt aan de voedselbank.
Er wordt wel rekening gehouden met mensen die vegetarisch zijn of uit geloofsovertuiging geen varkensvlees eten. Als mensen een allergie hebben kan met dit opgeven bij de instantie die het pakket voor u aanvraagt.

De pakketten zijn over het algemeen zo samengesteld dat men ten minste vier dagen van de week voldoende voedsel heeft. Wil men een bepaald soort voedsel dus absoluut niet (vanwege een allergie, of omdat men het absoluut niet lust) dan moet men dat in ieder geval bespreken met de coördinator van het uitgiftepunt waar men het pakket afhaalt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het is moeilijk in te schatten welk en hoeveel voedsel in een pakket wordt uitgedeeld. De voedselbanken zijn afhankelijk van giften van o.a. supermarkten, kerken en particulieren. Er wordt zeer zeker zorgvuldig rekening gehouden met eventuele allergieën en de voorkeur voor geen varkensvlees of helemaal geen vlees.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb zelf een jaar lang van de voedselbank MOGEN gebruik maken. Er werd je niets gevraagd. Je kreeg wat er was. Als je geluk had, dan was er wel iemand om iets mee te ruilen, maar als je nagaat dat ik de enige was die blij met thee was... als je nagaat dat ik iedere week oud beschimmeld brood kreeg [dat ik dus weigerde], dat ik verbaasd was dat van de rokers bijna iedereen pakjes dure sigaretten kocht... [ik rookte ook, de goedkoopste shag].

Waar het om ging is dat je met wat je kreeg een bepaalde basis had om je te helpen, waarom heen je met je uitkering/geld een gezonde [of niet natuurlijk] maaltijd kon kopen. Als ik hoor dat men klaagt over wat er in het pakket zit... zeg ik maar één ding, wij kregen maanden lang alleen maar SPRUITEN als groente... iedere week weer... spruiten... denk dan alleen maar: wees blij met wat je krijgt!
Later kregen we ook nog asperges uit Peru, hoe kun je het verzinnen?
Oh ja, zal je zeggen koop je het toch zelf... ja precies, van € 50,= per week leefgeld doe je niet veel, maar dat kun je dus inderdaad doen! Prei of kool of wat voor seizoensgroente dan ook kijk naar de prijs.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@jodokus, ik hoop dat die tijd ver achter je ligt.