Kun je weigeren te betalen bij een kapper?

Het eindresultaat is absoluut niet gewenst en ook niet zoals afgesproken. Mag je dan weigeren te betalen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
8.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem niet aan dat je bij de kapper momenteel op de PC deze vraag aan het tikken bent. Ik denk dat je dus al betaald hebt en daar eigenlijk spijt van hebt, of zie ik het verkeerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is zo k.u.t.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kwalitatief uitermate teleurstellend bedoel je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee ik ben niet bij de kapper :). Zou wat zijn he. Maar stel... het kan je altijd gebeuren.

Het beste antwoord

Verbintenissen uit overeenkomsten kun je onderscheiden in resultaatsverbintenissen en inspanningsverbintenissen. Bij de eerste soort is het eenvoudig vast te stellen dat niet is nagekomen: dat het resultaat niet is bereikt is voldoende. Bij de inspanningsverbintenis is het veel moeilijker om te zien of er is nagekomen: hier geldt is voldoende ingespannen om het gewenste resultaat te bereiken?

M.i. is de overeenkomst met de kapper een inspanningsverplichting die pas niet is nagekomen indien de kapper zich onvoldoende heeft ingespannen om het gewenste resultaat te bereiken. Dit betekent dat ook bij een slecht eindresultaat wel degelijk sprake kan zijn van nakoming. Indien er wel sprake is van niet nakoming kan je de betaling opschorten ogv art. 6:262 lid 1 BW.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je was net iets eerder +1

Andere antwoorden (9)

Je kunt weigeren te betalen.Als het echt niet zo is als de afspraak zal de kapper dat ook toegeven en zal hij het zonder extra kosten zo proberen te maken zoals jij het dan wilt.Ik spreek uit eigen ervaring.

De meeste kappers zullen je in ieder geval niet laten betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kúnt altijd weigeren te betalen. Ook in de supermarkt of bij het tankstation, of waar dan ook. Maar wat de gevolgen zijn weet je nooit van te voren.

Misschien is de kapper het namelijk helemaal niet met je eens, is het niet bepaald een vriendelijke en meelevende kapper en wilt hij/zij dus gewoon dat je betaald.

Het probleem is dat er natuurlijk niet zwart op wit aangegeven staat wat voor kapsel je wilde hebben.

Als jij echt weigert te betalen en de kapper weigert toe te geven, zal de politie gebeld moeten worden, die zal bepalen wat er gaat gebeuren.
Ik denk dat je dan alsnog zal moeten betalen. Er staat nergens een regel aangegeven dat je niet hoeft te betalen voor een verkeerd kapsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor dat kan gerust. Je betaalt voor een product en dat product moet aan je eisen voldoen.
Er moeten natuurlijk wel duidelijke afspraken zijn gemaakt in het begin waarbij het onmogelijk is dat de kapper hiervan kan afwijken.
Als dat het geval is dan kan jij gerust weigeren.

Jij kunt natuurlijk eventueel nog besluiten om de gebruikte producten te betalen maar niet voor het knippen zelf. Maar dat ligt eraan hoe belangrijk die relatie met je kapper is. Als jij weer een keertje terug wilt komen dan kan jij misschien uit coulance een deel betalen. Maar anders, niet betalen en dan ga ik ervan uit dat de kapper begrijpt dat het niet overeenkomstig de afspraak was en hij de fout zal toegeven.
Het kan toch eigenlijk niet anders dat hij zijn fout moet toegeven wanneer he anders was afgesproken?

Het is ook heel simpel; wanneer jij een nieuwe tv koopt van merk x en jij krijgt merk y betaal je ook niet. Of je gaat accoord met merk y maar dan wil je een vette korting :)

Toegevoegd na 1 minuut:
En als hij het niet begrijpt en boos wordt en je geld eist.......... dan bel je de politie en laat hun beslissen. Maar dat is het uiterste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja precies, maar ik hou het simpel :)
Dat kan, dan hoef je niet te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In beginsel kun je niet weigeren om te betalen. De kapper heeft een inspanningsverplichting, net als een arts of advocaat en geen resultaatsverplichting. Als de kapper iets heeft gedaan tegen jouw uitdrukkelijke instructies in kan dat anders zijn, maar het is dan de vraag of je zelf niet had moeten ingrijpen. In een procedure geef ik je weinig kans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals al eerder gemeld heeft de kapper een inspanningsverplichting. Heeft hij/zij duidelijk zijn werk niet goed gedaan, dan heeft hij in eerste instantie altijd het recht op herstel (dus mag hij het nog eens proberen, zonder extra kosten natuurlijk) Weiger jij dat dan moet je betalen, weigert hij dat, dan hoef je niet te betalen, als het duidelijk niet is wat is afgesproken. (bijvoorbeeld jij wilde blond en het is zwart)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kapper heeft je een dienst verleend, en het is aannemelijk dat je had kunnen vermoedden dat je voor die dienst moet betalen. Het is maatschappelijk algemeen bekend dat je er voor betalen moet, en de prijslijst hangt op het raam. Wettelijk gezien heb je dus weinig poten om op te staan.

Je kunt wel aangeven dat je niet tevreden bent over het resultaat, en de meeste kappers zullen dan hun best gaan doen om het te herstellen. Ze weten immers dat een ontevreden klant niet meer terugkomt. En slechte mond op mond reclame zitten ze ook niet op te wachten.

Weigeren om te betalen mag niet. Betalen onder protest mag wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt weigeren te betalen. Of je daarmee in je recht staat is een ander punt. Ten opzichte van de klantvriendelijkheid kan de kapper wel aan je tegemoedkomen (en evt als het haar weer aangegroeid is, kostenloos knippen). Toen de kapper mij in mijn oor knipte (en m'n kleren en de het schort onder het bloed zat en ik eigenlijk zelfs gehecht had moeten worden), mocht ik gewoon betalen; 'ik was toch geknipt?'... inderdaad was dit wel de laatste keer bij deze kapper....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een kapper je niet knipt volgende de afspraak (mondeling overenkomst, dan kiun je spreken van wanprestatie.
Zolang hij/zij dus niet het overeengekomen kapsel levert hoef je niet te betalen. Echter zoals vaak, speeld de bewijslast een grote rolm heb je iemand bij je dan is dat vrij eenvoudig en anders zou ik zeggen praat en overleg en een kapper die op zijn strepen gaat staan betaal je gewoon en meid je in het vervolg, jammer maar dan heb je je in je kapper vergist.