Wat doet prinses Amalia met het geld dat ze op haar 18e per maand uitgekeerd krijgt?

Onze toekomstige koningin mag vanaf haar 18e rekenen op €4000 per dag. Da's zo'n €1.500.000 per jaar! Ik vraag me af waar ze dat geld nu allemaal voor nodig heeft en hoe ze dat gaat/moet besteden.

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Daarom zegt hij ook "per dag" en niet "per maand"
walter
3 jaar geleden
Wat kan jou het schelen wat ze er mee doet.
Ik zie het als een mooie vergoeding voor het feit dat je NOOIT, maar dan ook NOOIT een privéleven hebt. Als kroonprinses, en straks als koningin, zal IEDERE stap die ze zet gevolgd worden. Dat begint bij haar geboorte, hoe zeer haar ouders ook hun best doen om haar een normaal leven te geven.
Ze rolt er, zonder zelf de keuze te hebben, vanzelf in.
Of je het nou veel vindt of weinig... ik maak me er niet druk om.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@walter,
Ons Koninklijk Huis kost de Nederlanders samen ongeveer 45,7 miljoen per jaar, dat is nog geen 2,70 eurocent per jaar per inwoner. Niet echt een gigantisch bedrag voor zoals je prima aangeeft, het opgeven van een privéleven. Deze monarchie draagt bij aan het behoud van continuïteit en stabiliteit en draagt bij aan sociale cohesie.

Het beste antwoord

Als Prinses Amalia op 7 december 2021 de leeftijd van 18jaar bereikt, zal zij volgens de rijksbegroting van de koning vanaf die dag ongeveer 1.500.000 euro ontvangen op jaarbasis. Vanaf haar verjaardag op 7 december 2021 krijgt de prinses voor de overige drie weken van dat jaar 101.000 euro. Het grootste gedeelte van deze maandelijkse uitkering is bestemd voor personele en materiële uitgaven. Het overige deel is niet volledig beschikbaar voor persoonlijke uitgaven. De bijkomende uitgaven na de personele en materiële uitgaven zullen hoofdzakelijk gebruikt moeten worden voor representatieve doeleinden.
Deze maandelijkse uitkering, als deel van de begroting van het koninklijk huis, krijgt zij niet vanwege haar geboorte als eerste kind van Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima maar vanwege haar titel Prinses van Oranje, voorbehouden aan de troonopvolger(ster) van de Koning(in), zolang zij wordt gezien als de toekomstige koningin en geen afstand doet van de troon.
Dat Amalia als de Prinses van Oranje als toekomstige koningin recht heeft op een uitkering is vastgelegd in de Grondwet. De bedragen en systematiek zijn vastgesteld in de Wet financieel statuut van het Koninklijk Huis (WFSKH).
Zelfs als de toekomstige troonopvolgster of haar ouders zouden willen afzien van deze toelagen, dan is het niet aan hen maar aan de wetgever die wetten en regelingen te veranderen. De uitkering schrappen kan alleen door middel van een grondwetswijziging. Een meerderheid van de Tweede Kamer moet met zo’n wijziging instemmen, en die is er tot op heden niet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor de A-component (€263.000 in 2022 over het hele jaar) is dat haar eigen zaak. Net zoals jij vrij bent om jouw loon of uitkering te besteden.
Voor de B-component (€1.232.000 in 2022) is dat voor personeel en materiële uitgaven.

https://nos.nl/artikel/2139848-rutte-moet-kritiek-op-inkomen-oranjes-weerleggen.html
"
Veel geld
De tweede kwestie is het inkomen dat prinses Amalia vanaf haar 18de verjaardag zal ontvangen, ruim een kwart miljoen euro plus 1,2 miljoen voor personeel en materiële uitgaven. Allerlei Kamerleden, ook van de VVD, vinden dat wel erg veel geld voor een studente.

Het is nog maar de vraag of de Tweede Kamer het bedrag gaat verlagen, want daar is een twee derde meerderheid in de Eerste en Tweede Kamer voor nodig. "De Kamerleden zeggen nu dat ze eerst uitleg willen. Dan wordt het misschien een onderwerp voor de formatie of daarna", zegt Dominique van der Heyde. "Ik moet het nog zien."
"
Toegevoegd op 17 september 2020 10:41: afbeelding
Plaatje bij antwoord
LeonardN