Hebben wijkagenten beroepsgeheim?

Hallo allemaal,
Wegens Corona-maatregelen mag hier in België enkel gewandeld of gefietst worden met gezin of 1 andere persoon buiten het gezin. Nu wou ik deze middag wandelen in het bos, waardoor ik een park moet doorwandelen om zo geen 20minuten omweg te wandelen. Dit park was namelijk ‘gesloten’ dus niemand mag er spelen etc maar ik kwam een vriendin tegen die ook het park doorstak en we waren even stilstaand (met social distancing) aan het praten in het park zelf omdat we elkaar daar hadden gekruist. Toen kwam de wijkagent en was hij een preek aan het geven dat hij normaal een boete zou moeten geven van 250euro (door Corona-maatregelen) maar toen hij mijn naam vroeg, bleek het dat hij mijn vader kent en vaker ziet omdat hij ook op de stadsdienst werkt. Nu is mijn vraag als deze agent beroepsgeheim heeft dat hij niet mag zeggen tegen mijn vader dat hij me daar gezien heeft en eigenlijk een boete wou geven, om discussie te voorkomen thuis.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
Ivana
4 jaar geleden
Waarom zou je thuis niet hetzelfde excuus kunnen aanvoeren voor je gang door het park als hier op de site.? Is je vader zo streng?

Antwoorden (2)

Het beroepsgeheim geldt momenteel in de meeste westerse landen. Over het algemeen geldt het beroepsgeheim voor de zogenaamde beschermde beroepen, waarvoor men een vergunning of beëdiging nodig heeft om deze uit te oefenen. De beroepen waarvoor het geldt zijn onder meer:
medici, artsen, zie artseneed
advocaten
notarissen
politiebeambten
(deze lijst is niet compleet, maar voldoende voor jouw vraag)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het schenden van de geheimhoudingsplicht en beroepsgeheim is strafbaar. In Nederland is dit vastgelegd in artikel 272 Wetboek van Strafrecht en in België in artikel 458 van het Strafwetboek en uitzonderingen beperkend opgesomd in Art 458bis Strafwetboek.
Verschillende beroepsbeoefenaars die te maken kunnen krijgen met het beroepsgeheim zijn over het algemeen artsen, psychologen en rechtskundigen. Zij krijgen vaak te maken met gevoelige informatie en door het beroepsgeheim kunnen en durven cliënten vrijuit spreken. Ook een wijkagent kan te maken krijgen met geheimhoudingsplicht, maar alleen als het gaat om verkregen vertrouwelijke informatie. Het beroepsgeheim van de wijkagent bestaat uit zwijgplicht. Als hem iets in vertrouwen wordt verteld, mag hij dat niet doorvertellen. Het schenden van deze plicht is een kwalijke zaak.
Van schending van geheimhoudingsplicht is in het gegeven geval geen sprake. De wijkagent heeft geen geheime informatie van wie dan ook verkregen. Iemand loopt voor de ogen van de wereld, in het openbaar dus, op een plaats waar deze op dat moment niet hoort te zijn. Dit kan een boete opleveren Ik begrijp uit het verhaal dat de wijkagent pas nadát hij na het geven van een preek, besloten heeft deze overtreding van een noodverordening door de vingers te zien, merkt dat hij de vader van de boosdoenster kent. Hopelijk niet andersom, dat zou een kwalijke zaak zijn op geheel andere gronden.
Zelfs al zou deze affaire onder het beroepsgeheim vallen (wat absoluut niet zo is) dan zou dit een situatie kunnen zijn waarbij de wijkagent de vader kan aanspreken over het voorval. De ouders van een minderjarige zijn namelijk aansprakelijk en hebben beslissingsrecht over fundamentele aspecten van de opvoeding zoals gezondheid.
Ben je al (strafrechtelijk) meerderjarig dan mag de wijkagent bij het zien van zijn bekende collega deze adviseren thuis nog eens goed de discussie aan te gaan met zijn volwassen familieleden en waarom ook juist deze zich aan de voorschriften dienen te houden en bij een volgende overtreding van een noodverordening zonder pardon een fikse boete zullen krijgen.
Toegevoegd op 07 april 2020 12:59: bron