Waar moet ik aangifte doen voor fraude in examens?

Ik zit op een school in Schiedam en ik heb een groot vermoeden dat er gesjoemeld is met cijfers. Mijn cijfers zijn veel lager uitgevallen dan dat ik zelf heb nagekeken. ook is het zakpercentage van 55% van mijn school opmerkelijk, het gaat om een HAVO/VWO School. Ik kwam bij het nakijken van mijn engels examen (alleen meerkeuzevragen) uit op een 4,7-6,7. Nu heb ik vandaag het blaadje met mijn examencijfers gehad en daar staat onder andere op dat ik een 4 had. Ook met AK en Wiskunde zijn mijn cijfers opmerkelijk laag uitgevallen. Mijn vraag is dus, moet ik dit bij de onderwijsinspectie melden, bij de politie of bij allebei?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Wacht nog maar even met aangifte, want:

Jij kunt nooit een cijfer hebben bepaald toen je op internet je examens nakeek. Op dat moment zijn er namelijk alleen punten bekend die gegeven worden voor de goede meekeuzeantwoorden. Een deel van de antwoorden is dan nog niet op internet te vinden. Bovendien zijn het slechts punten, geen cijfers!! Die cijfers worden pas bekend en bepaald op de ochtend van de examenuitslag. (Dus gisteren voor VMBO, en vandaag voor Havo en VWO)
De exameneisen zijn verzwaard, en dat is dit jaar onder andere te merken aan de normering. Daar heeft jouw school geen enkele invloed op.
En tenslotte worden examens altijd door twee correctoren op twee verschillende scholen nagekeken. Sjoemelen is zo goed als onmogelijk.

Toegevoegd na 4 minuten:
En trouwens, als een school zou sjoemelen zouden ze juist veel hogere cijfers geven. Geen enkele school wil zo'n hoog zakpercentage!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hebt recht op inzage in je eigen werk, begin daar eens mee. Misschien is er wel 'gewoon' een fout gemaakt.
Als uit die inzage blijkt dat er dingen niet kloppen moet je in eerste instantie bij de examencommissie van je school zijn. Pas als die geen gehoor geven kun je naar de onderwijsinspectie gaan, of als er een wetsovertreding gemaakt is naar de politie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De cijfers worden niet alleen door jouw docenten bepaald. Bij examens wordt ook door een externe docent gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak? Zeker niet waar! De tweede corrector kijkt de examens net zo serieus na als de eerste. Na het nakijken wordt er overlegd en worden de punten definitief bepaald. Ik werk al twintig jaar in het onderwijs en op de scholen waar ik werk en gewerkt heb wordt er zeker niet steekproefsgewijs nagekeken bij de tweede correctie.