Zoals koningen en mensen van adel hebben ze een getal achter hun naam zoals Lodewijk III. Kunnen normale burgers dat ook hebben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
jc54
10 jaar geleden
Jawel hoor. Zo ken ik een Marl-een, een A-drie, een Xa-vier en zelfs een Jan-tien ;-)
Computoon
10 jaar geleden
Je bent Mo-zes nog vergeten en Tien-eke.
ItisILeClerc
10 jaar geleden
ja, normale burgers kunnen dat ook hebben, al is dat in de VS meer gebruikelijk dan hier

Het beste antwoord

De geschiedkundigen "nummeren" koningen maar bijv. ook prinsen en stadhouders om ze uit elkaar te houden en dat gebeurt wanneer ze dezelfde voornaam hebben. Maar bij 'gewone mensen', die niet in de geschiedenisboeken voorkomen, is daar geen reden voor.

Toegevoegd na 3 minuten:
En de 'eerste' met zo'n naam noemt zich nooit 'I'. Dat wordt hij pas achteraf als er een naamgenoot is die met II wordt aangeduid. Uitzondering: carnavalsprinsen.

Toegevoegd na 7 minuten:
En de 'eerste' met zo'n naam noemt zich nooit 'I'. Dat wordt hij pas achteraf als er een naamgenoot is die met II wordt aangeduid. Uitzondering: carnavalsprinsen.
Ik ken maar 1 geval van burgers die wel eens zo worden aangeduid om ze te onderscheiden: de acterende vader, zoon en kleinzoon Metsers: Hugo Metsers I, II en III.
Computoon
10 jaar geleden
anneliez
10 jaar geleden
klopt, we gebruiken hooguit senior en junior bij dezelfde namen, en op den duur wordt de plaats van senior ingenomen door junior . Als senior overlijdt en er intussen een nieuwere junior is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De geschiedkundigen nummeren ze niet, dat doen ze gewoon zelf (in de juiste volgorde)
teusvh
10 jaar geleden
In Amerika komt het wel voor dat ook gewone burgers zo 'n cijfer achter hun naam zetten. Cultuurgebonden gebruik dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En Lucky fonz III
http://www.luckyfonziii.com/en/home

Andere antwoorden (3)

Ja hoor, dat kunnen gewone mensen ook hebben.

Maar er is geen enkel recht op een voornaam, of een roepnaam,
dus ook niet een cijfer dat je toevoegt. Jij mag jezelf best Niel de derde noemen.....
Dat mag als jij de derde Niel in de familie bent, maar het mag ook gewoon
omdat je dat leuk vindt.

In veel adellijke families komt het wel voor dat er gesproken wordt van
bijvoorbeeld Jan (of Hendrik, of Willem) of......... de vierde ...of verder.

Vroeger was het namelijk veel vaker dan nu de gewoonte om bepaalde namen steeds terug te laten komen in een familie. Ik ken wel een familie waar ze aan de vijfde generatie Henricus toe zijn en soms wordt dat grappenderwijs ook wel zo genoemd.
Maar vaker krijgt zo'n kind dan een naam die er op lijkt, zoals Harrie of Henri, of Hendrik.

Toegevoegd na 1 dag:
De zanger, Otto Wichers noemt zichzelf: Lucky Fonz III

http://www.luckyfonziii.com/en/home
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ha, ha. Tja, als jij je eerstgeborene "Secundo" noemt,
dan zou ik toch wat afvragen....
'Gewone' mensen nummeren niet maar geven de aanduiding senior en junior om ze uit elkaar te houden. Meer hadden ze vroeger ook niet nodig want tegen de tijd dat het kind van junior wat blijkbaar ook dezelfde naam had gekregen zo oud werd dat ze uit elkaar moesten worden gehouden (volwassen dus) was de oudste vaak al weer zo oud dat dat niet zo van belang was. Meestal had dat kind dan ook wel weer een andere naam.

Omdat geschiedkundigen zaten met meerdere mensen met 1 naam vanwege het nog niet belangrijk zijn van een achternaam had je dus meer cijfers nodig. Die mensen leefden niet tegelijk maar na elkaar en als je ze uit elkaar moet houden heb je niets aan senior en junior.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus nee, in onze contreien nummeren we niet, maar het mag natuurlijk best wel als roepnaam. Als naam bij de burgerlijke stand kan het geweigerd worden. Dus Pelle II zal niet worden opgenomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja hoor, de adellijke mensen in de burgerlijk stand staan ze ook niet zo te boek met II, of IV erachter. Vooral in de VS is het gebruikelijk. Henry Ford II bijvoorbeeld was de kleinzoon van Henry Ford, de oprichter van de Ford autofabrieken.
En de pausen kiezen ook een naam en dan er een getal erachter. En wij gebruiken vaak sr of jr (senior of junior) achter een naam.