Kan men in cassatie gaan tegen een uitspraak van de Raad van Staten?

Als de Raad van Staten besluit om Zwarte Piet al dan niet te verbieden, kan men dan daartegen in cassatie gaan bij de Hoge Raad?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K

Het beste antwoord

De zitting van het Hoger Beroep (cassatieberoep) is bij de Raad van State ingediend naar aanleiding van een vonnis van de administratieve rechtbank. De kern van de rechtszaak is of de Burgemeester van Amsterdam op juiste gronden een vergunning heeft verleend voor een evenement. Tegen dit arrest is een cassatieberoep ingediend bij het administratief rechtscollege Raad van State.
Dit betekent dat de beslissing van het administratief rechtscollege geldig blijft tot de Raad van State er anders over beslist. Indien de Raad van State het Hoger Beroep (het cassatieberoep) als gegrond beschouwt, vernietigt zij het bestreden arrest, en stuurt zij de zaak terug naar hetzelfde administratief rechtscollege, dat in een andere samenstelling opnieuw zal oordelen over de zaak. Het rechtscollege is deze keer gebonden door hetgeen de Raad van State geoordeeld heeft, en zal haar uitspraak hieraan moeten aanpassen. Men beschikt steeds over de mogelijkheid om een Hoger Beroep bij de Raad van State in te stellen.

De Hoge Raad is ons hoogste rechtscollege in civiele en strafzaken. De Hoge Raad bekijkt alleen of het gerecht dat de beslissing heeft genomen het recht juist heeft toegepast en of er aan alle vormvoorschriften is voldaan die de wet oplegt. De Hoge Raad behandelt (de feiten van) de zaak dus niet opnieuw. Als de Hoge Raad vindt dat het recht niet goed is toegepast en/of dat niet aan alle vormvoorschriften is voldaan, dan verwijst de Hoge Raad de zaak terug naar het Gerechtshof. Het Hof moet dan rekening houden met het oordeel van de Hoge Raad.

Bij een administratieve rechtspraak dient men Hoger Beroep in bij de Raad van State.
Bij een civiele of strafzaak gaat men in Cassatie bij de Hoge Raad.

Toegevoegd na 1 uur:
In de zaak "Sinterklaas met zijn Pieten" was er eerst een kort geding waarbij de voorzieningsrechter de afgifte van de vergunning voor het Sinterklaasevenement in Amsterdam in stand hield. Daarna kwam er een bodemprocedure waarbij de bestuursrechter op 3 juli 2014 oordeelde dat de burgemeester zijn besluit binnen zes weken moest herzien.
Burgemeester Van der Laan ging tegen de uitspraak in hoger beroep bij de Raad van State, maar de bezwaarmakers tekenden ook beroep aan. Het hoger beroep in de zaak over Sinterklaas en zijn Pieten begon op 16 oktober 2014. De uitspraak volgt op 12 november 2014 D.V.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Het is de hoogste bestuursrechter van Nederland die dan uitspraak doet. Er is al in hoger beroep gegaan tegen de uitspraak van de rechtbank van Amsterdam. De Raad van State is in dit geval de hoogste instantie, dus hiermee eindigt het.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea, dat is niet juist.
De Raad van State hield op 16 oktober 2014 zitting in het hoger beroep tegen de uitspraak van de rechtbank van Amsterdam. Op
12 november is het de bedoeling dat de Raad van State een uitspraak doet.
De Raad van State is alleen de hoogste bestuursrechter van Nederland in zaken van administratief recht.
tinus1969
9 jaar geleden
Overigens eindigt het dan niet, want afhankelijk van de precieze juridische situatie kan men vaak nog naar het ECHR (mensenrechten, Straatsburg), of het ECJ (EU-recht, Luxemburg).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is zo Tinus, als men het niet eens is met de uitspraak kan men opnieuw naar de rechter met nieuwe argumenten, en buiten Nederland kan men ook van eeuwigheid tot amen door blijven gaan met het halen van je gelijk.