Waarom mag een beschermd uitheemse diersoort, zoals de tijger, wel in het circus verblijven?

In welke wetgeving of welk besluit staat dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Dat staat in de Cites

Het houden van circusdieren is gebonden aan wet- en regelgeving. De eigenaar dient ervoor te zorgen dat hij voldoet aan onder meer de wettelijke eisen van dierenwelzijn, transport en CITES-documenten. De overheid ziet toe op de naleving van deze wet- en regelgeving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het CITES regelt niets omtrent het dierenwelzijn, het CITES is een internationaal handelsverdrag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag was ook niet naar het welzijn, maar naar de regels over het houden van uitheemse soorten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En die zijn opgenomen in de Flora en faunawet. In de dierenwelzijnswet zijn nog geen richtlijnen opgenomen omtrent het huisvesten van dieren anders dan de zogenaamde productiedieren (vee)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn antwoord is volledig te vinden in het antwoord van de staatssecretaris op kamervragen. Fout? Zou kunnen, maar niet waarschijnlijk, zie bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees is het begin van je antwoord: "Dat staat in de Cites" In het CITES wordt geheel niet gesproken over het houden van dieren maar het verhandelen, dat is wat ook de staatssecretaris heeft gemeld. Ik citeer: "Op basis van de CITES-regelgeving is het verboden om bepaalde diersoorten, zoals tijgers en olifanten, uit het wild te verwerven" Ook dit is niet volledig en begaat de staatssecretaris een fout, het is namelijk enkel verboden om bepaalde diersoorten te verhandelen zonder de benodigde documentatie. Om die documentatie te verkrijgen dient men aan een aantal voorwaarde te voldoen. Ik citeer: "De CITES-regelgeving is geïmplementeerd in de Flora- en faunawet. " Met andere woorden: Het internationaal verdrag handel in beschermde diersoorten is uitgewerkt en vastgelegd in de Flora en Faunawet. Conclusie: Alles betreffende beschermde diersoorten is opgenomen in de Flora en Faunawet met verwijzingen naar andere wetgevingen betreffende huisvesting en vervoer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt ongetwijfeld gelijk.
Alle regels omtrent beschermde dieren is voor Nederland opgenomen in de Flora en faunawet.